اقتصادی

افزایش اعتراضات به واردات مرغ و تخم مرغ/ وزیر کشاورزی عراق تهدید به استعفا کرد

تصمیم دولت عراق درباره برداشتن عوارض واردات مرغ به منظور کاهش قیمت مرغ در بازارها، اعتراض بسیاری را برانگیخته است.

میدل ایست نیوز: تصمیم دولت عراق درباره برداشتن عوارض واردات مرغ به منظور کاهش قیمت مرغ در بازارها، اعتراض پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی و حتی وزارت کشاورزی عراق را برانگیخته است.

به گزارش «ایندیپندنت» به نظر می‌آید که در مصوبه دولت که به صورت شتابزده و در واکنش به التهاب در بازارهای عراق در پی حمله روسیه به اوکراین گرفته شده، از یک نکته مهم غفلت شده و آن سرمایه‌گذاری گسترده در بخش مرغ و تخم‌مرغ و راه‌اندازی بیش از 7 هزار پروژه از جمله چندین پروژه بزرگ است. یکی از این پروژه‌های بزرگ پروژه دیوانیه در فضایی به وسعت 3.4 هکتار است که روزانه 500 هزار تخم مرغ و ماهانه نیم میلیون مرغ خوراکی تولید می‌کند.

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، نسبت به فروپاشی صنعت مرغداری در عراق در صورت برداشته شدن حمایت از تولید داخلی هشدار داد.

او گفت که آزاد کردن واردات به خصوص با رفع عوارض واردات به معنای وارد شدن تخم مرغ ارزان‌قیمت به بازار است. به خصوص که هر شانه تخم مرغ در عراق 6 هزار دینار (حدود 4 دلار) به فروش می‌رسد.

النایف افزود که وزارت کشاورزی عراق مخالفت خود با این مصوبه هیئت دولت را اعلام کرده است و پیش‌بینی کرد که دولت به‌زودی با تصمیمات تازه‌ای اعتبار تولید داخلی را به آن برگرداند.

او گفت که اخیرا وزارت کشاورزی مجوز صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای شورای همکاری را صادر کرده و سیاست‌هایی همچون تأمین رایگان واکسن و علوفه برای تقویت صنعت مرغداری را پیش گرفته است.

همزمان «محمد الخفاجی»، وزیر کشاورزی عراق تهدید کرد که در صورت عدم تغییر در مصوبه دولت درباره واردات مرغ و تخم مرغ استعفا خواهد داد.

عراق در سال‌های 2020-2021 توانست 7 میلیارد تخم‌مرغ در سال تولید کند در حالی که در سال 2019 تولید تخم مرغ عراق سالانه 1.5 میلیارد تخم مرغ بود.

در این راستا، عباس رحیم مدیر کل اداره منابع حیوانی وزارت کشاورزی عراق تأکید کرد که در عراق 7700 پروژه مرغداری برپاست که هر یک از آنها حدود 100 کارمند دارد و فروپاشی صنعت مرغداری در عراق به معنای بیکاری دست‌کم 700 هزار نفر است.

او افزود که عراق نه فقط کمبود تولید مرغ و تخم‌مرغ ندارد، بلکه در این باره مازادی دارد که می‌تواند آن را صادر کند.

پیش از این، «حیدر البطاط»، مدیر بخش منابع حیوانی بصره، تأکید کرد که 57 مرکز پرورش مرغ و تولید تخم مرغ که با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها فعالیت می‌کنند در ماه فوریه روزانه 2 میلیون و 362 هزار تخم مرغ تولید کرده‌اند.

او گفت که همچنین بیش از 3 میلیون مرغ گوشتی در ماه فوریه تولید شده است.

به گفته این مقام، ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش موجب افزایش تولید در بازارهای داخلی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا