خبر اولسیاسی

یک روز مانده به انتخاب رئیس جمهور عراق؛ جلسه پارلمان به حد نصاب می‌رسد؟

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور این کشور قرار است فردا شنبه پس از مدت‌ها کشمکش سیاسی برگزار شود؛ مساله مهم اما این است که آیا جلسه فردا به حد نصاب قانونی خواهد رسید یا خیر.

میدل ایست نیوز: جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور این کشور قرار است فردا شنبه پس از ماه‌ها اختلاف و کشمکش سیاسی میان جریان‌ها و احزاب برگزار شود؛ از سویی برخی جریان‌های سیاسی عراق از جمله جریان صدر مصرانه خواهان برگزاری جلسه فردای پارلمان هستند و از سوی دیگر برخی جریان‌ها همچون چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی از به حد نصاب نرسیدن این جلسه و ادامه گفت‌وگوها برای تکمیل فرآیند سیاسی خبر می‌دهند.

در همین حال مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ضمن درخواست از نمایندگان مستقل برای شرکت در جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق، نسبت به پایان کار پارلمان در صورت به حد نصاب نرسیدن جلسه روز شنبه هشدار داد.

صدر با انتشار توئیتی نوشت که ما به نمایندگان مستقل و اپوزوسیون ملی‌گرا امید داریم تا برای ملت خود موضعی شرافتمندانه اتخاذ کنند زیرا ملت بی‌صبرانه منتظر تشکیل دولت اکثریت اصلاحگر است.

وی تاکید کرد که شرم‌آور است عراق و ملتش بدون دولت بمانند.

موضع نمایندگان مستقل همچنان مشخص نیست

پس از تشکیل ائتلاف نجات میهن (انقاذ الوطن) از سوی جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده در روزهای اخیر، نمایندگان مستقل از سوی این ائتلاف برای شرکت در جلسه روز شنبه برای انتخاب رئیس جمهوری عراق ترغیب می شوند و در مقابل چارچوب هماهنگی خواهان لغو جلسه روز شنبه و ادامه گفت وگوها برای تکمیل فرآیند سیاسی در عراق است.

در همین حال موضع نمایندگان مستقل همچنان مشخص و واضح نیست، زیرا بیشتر آنان از اعلام نظر صریح در این باره امتناع می‌کنند.

«سجاد سالم» نماینده مستقل عراق در این باره به خبرگزاری رووداو گفت که نمایندگان مستقل امروز جمعه تصمیم خود را برای شرکت یا عدم شرکت در جلسه فردای پارلمان را خواهند گرفت.

چارچوب هماهنگی: جلسه روز شنبه به حد نصاب نخواهد رسید

چارچوب هماهنگی که مخالف برگزاری جلسه روز شنبه پارلمان است از عدم حضور یک سوم نمایندگان در این جلسه و در نتیجه به حد نصاب نرسیدن آن اطمینان خاطر داده است.

«محمد الزیادی» نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که چارچوب هماهنگی به جز نمایندگان مستقل از یک سوم لازم برای به حد نصاب نرسیدن جلسه روز شنبه برخوردار است و عدم حضور نمایندگان چارچوب هماهنگی به معنای برگزار نشدن این جلسه است.

وی تاکید کرد که 83 نماینده از چارچوب هماهنگی، 19 نماینده از اتحادیه میهنی و 17 نماینده از جریان‌های سنی به جز نمایندگان مستقل، یک سوم لازم برای به حد نصاب نرساندن جلسه فردا را تشکیل می دهند.

ائتلاف نجات میهن به تلاش‌ها برای برگزاری جلسه ادامه می‌دهد

از سوی دیگر حزب دموکرات کردستان بر بسیج توان برای برگزاری جلسه روز شنبه پارلمان ادامه دارد.

«ماجد شنکالی» نماینده پارلمان عراق از حزب دموکرات اعلام کرد که ائتلاف نجات میهن به تلاش‌ها برای انتخاب نامزد خود به عنوان رئیس جمهوری عراق، ادامه می دهد و از الآن کسی نمی تواند بگوید که جلسه فردا به حد نصاب می رسد و همچنین طرف مقابل هم ضمانتی برای داشتن یک سوم لازم برای تعطیلی جلسه پارلمان را ندارد.

وی تاکید کرد که حزب دموکرات کردستان چه در جلسه شنبه چه در جلسه بعدی پارلمان، نامزد خود یعنی “ریبر احمد بارزانی” را به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد کرد زیرا تعداد اعضای ائتلاف نجات میهن (انقاذ الوطن) در پارلمان بیشتر است.

تلاش برای همراه کردن نمایندگان مستقل ادامه دارد

از سویی منابع خبری از تلاش دو جریان “نجات میهن” (جریان صدر، حزب دموکرات و ائتلاف السیاده) و نیز چارچوب هماهنگی برای قانع کردن نمایندگان مستقل جهت همراهی با خود خبر می دهند.

اهمیت جلسه روز شنبه پارلمان عراق در این است که انتخاب رئیس جمهور از سوی «جنبش صدر»، «ائتلاف السیاده» و «حزب دموکرات کردستان» به معنای تشکیل دولت از سوی آنان است، زیرا قانون اساسی تصریح می کند که رئیس جمهور جدید باید نامزد فراکسیون اکثریت را برای تشکیل دولت جدید مامور کند.

از سویی قانون اساسی عراق تصریح کرده که برای انتخاب رئیس جمهور این کشور باید دو سوم نمایندگان پارلمان یعنی 220 نماینده از میان 329 نفر در جلسه حضور داشته باشند و این موضوعی است که باعث شده حضور یا عدم حضور نمایندگان مستقل در جلسه فردا به موضوعی حیاتی تبدیل شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا