اجتماعیخبر اول

آداب و رسوم رمضان در لبنان

رسم آویختن تزیینات و چراغ های ماه رمضان در خیابان ها، میادین عمومی، مساجد و مراکز مذهبی و گردشگری، چند روز قبل از ماه رمضان در بسیاری از شهرهای بزرگ لبنان رواج دارد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه مجله هی، کشور لبنان دارای آداب و رسوم مختلف زیبایی در ماه مبارک رمضان است که معمولا از چند روز قبل از ماه رمضان در لبنان آغاز می شود.

رسم آویختن تزیینات و چراغ های ماه مبارک رمضان در خیابان ها، میادین عمومی، مساجد و مراکز مذهبی و گردشگری در چند روز قبل از ماه رمضان به منظور آماده شدن برای آغاز ماه مبارک، رسمی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ لبنان رواج دارد.

همچنین آویزان کردن فانوس های رمضان یکی از رسم هایی است که در بسیاری از شهرهای عربی و اسلامی از جمله شهرهای لبنان، به ویژه شهر ساحلی صیدا مرسوم است و همچنان این رسم مشهور هر ساله در این شهر انجام می شود.

گردش گروه های صوفیه (درویش ها) با ماشین در خیابان ها، چند روز پیش از رؤیت هلال ماه مبارک رمضان یکی دیگر از این رسوم است.

این گروه ها در خلال این گردش ها، سرودها، اشعار و مدیحه های نبوی را سر می دهند و این رسم در تعدادی از شهرهای لبنان، به ویژه طرابلس و صیدا رواج دارد.

رسم بازدید از اثر به جای مانده از پیامبر اسلام که به نام موی پیامبر مشهور است و در مسجد بزرگ منصوری در محله نوری در طرابلس لبنان واقع شده است از رسوم دیگر ماه رمضان در لبنان است.

این مسجد، قدیمی ترین و بزرگ ترین مسجد طرابلس است و این رسم یکی از رسوم مورد علاقه مردم طرابلس و شمال لبنان است.

سنت سیبانه رمضان یکی از سنت های رایج ماه مبارک رمضان در بیروت است و مردم لبنان در آخرین روز ماه شعبان و تنها یک روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به یک پیک نیک در ساحل بیروت می روند.

رسم سیبانه معمولا شامل خوردن غذاها و شیرینی های لذیذ محلی مختلفی است که به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان و آغاز روزه داری پخته می شوند.

اعتقاد بر این است که رسم سیبانه در ابتدا  به منظور رؤیت هلال ماه رمضان بوده است، ولی به مرور زمان به جشنی برای استقبال از ماه رمضان تبدیل شده است.

یکی دیگر از رسم های رمضان، رسم مسحراتی ها است که در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی رایج است و در لبنان نیز مسحراتی ها در ایام سحری در خیابان ها می چرخند و بر طبل های کوچکی می کوبند تا مردم را در وقت سحری از خواب بیدار کنند.

رسم توپ رمضان از دیگر رسوم ماه رمضان است که در تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی از جمله لبنان نیز مرسوم است و در تمام روزهای ماه رمضان در غروب آفتاب شلیک می شود تا روزه داران را آگاه کند.

در لبنان، ارتش این کشور، سنت شلیک توپ در لحظه افطار را در شهرهای بزرگ لبنان اجرا می کند.

خوردن غذاها و خوردنی های لذیذ لبنانی در افطار و سحری و همچنین نوشیدنی های معروف ماه رمضان در لبنان مانند جلاب، تمر هندی، شیرین بیان، قمر الدین(لواشک) با بادام، کشمش و آب میوه از رسوم رایج در این ماه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا