خبر اولسیاسی

مشاور اسد: توافق هسته‌ای ایران علیه سوریه نیست/ بسیاری در سوریه خواهان حضور در جنگ اوکراین هستند

مشاور بشار اسد در اظهاراتی با بیان اینکه سوریه و ایران همپیمان هستند و توافق هسته‌ای علیه منافع سوریه نیست از تمایل شهروندان این کشور برای پیوستن به نظامیان روسیه در جنگ اوکراین خبر داد.

میدل ایست نیوز: «لونا الشبل»، مشاور رئیس‌جمهوری سوریه بر حمایت دمشق از روسیه برای دفاع از ملت، مرزها و امنیت ملی خود بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد با هدف مقابله با تهدیدات ناتو و افرادی که وی آنان را “نازی‌های جدید” در اوکراین خواند، تاکید کرد.

مشاور بشار اسد در خصوص درخواست‌های داوطلبان در سوریه برای پیوستن به نظامیان روسیه برای جنگ در اوکراین، تایید کرد که بسیاری از سوری‌ها برای قدردانی از روسیه برای ایستادن در کنار ملت و ارتش سوریه در جنگ با تروریسم، ابراز تمایل کرده‌اند که داوطلبانه در کنار روسیه بجنگند.

وی افزود که بر اساس تحولات میدانی، دلیلی برای حضور داوطلبان هم‌اکنون وجود ندارد و روسیه هم به طور رسمی خواستار حضور داوطلبان از سوریه نشده است و بنابراین سوریه هم تا زمانی که درخواستی از روسیه در این زمینه وجود نداشته باشد نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

الشبل در خصوص تحریم‌های غرب علیه روسیه و تاثیر آن بر سوریه نیز با بیان اینکه مساحت روسیه چهار برابر کشورهایی است که آن را تحریم کرده‌اند و روسیه می‌تواند غرب را از انرژی و کالاهای اساسی خود محروم کند، تصریح کرد که سوریه پیش از وضع تحریم علیه روسیه هم در محاصره بود و می‌تواند نیازهای شهروندان خود را تامین کند.

سوریه و ایران همپیمان هستند

مشاور بشار اسد در خصوص روابط با تهران هم گفت که سوریه و ایران با یکدیگر همپیمان هستند و هرگاه یک همپیمان شرایط خوبی داشته باشد، طرف دیگر هم شرایط خوبی دارد و عکس آن هم صادق است پس چطور ممکن است توافق میان ایران و غرب در پرونده هسته‌ای علیه سوریه باشد. از این رو شاهدیم که توافق هسته‌ای 2015 به هیچ وجه علیه سوریه یا منافع آن نبود.

روسیه الزامی به پاسخ دادن به حملات اسرائیل علیه سوریه ندارد

مشاور رئیس جمهور سوریه در خصوص حملات اسرائیل به این کشور و واکنش روسیه به این موضوع گفت که توافقنامه میان دمشق و مسکو در خصوص کمک روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه‌های تروریستی است و هیچ بندی در آن وجود ندارد که به دفاع از مرزها اشاره کند و از آنجا که این موضوع تنها نظامی نیست روسیه ارتباط خود را با اسرائیل متوقف نکرد اما در بعد سیاسی و دیپلماتیک در برابر حملات اسرائیل به سوریه سکوت نکرد.

ارتباط سوریه با بسیاری از کشورهای عربی در یازده سال گذشته قطع نشد

الشبل همچنین خاطرنشان کرد که ارتباط سوریه با بسیاری از کشورهای عربی در طول یازده سال گذشته قطع نشده است و سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به امارات هم در همین چارچوب و بعد از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق انجام شد.

وی افزود که نیازی نیست روابط دوجانبه بین کشورهای عربی از کانال اتحادیه عرب بگذرد اما مساله بازگشت سوریه به این اتحادیه به تصمیم اتحادیه عرب بستگی دارد.

منبع
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا