خبر اولسیاسی

واکنش نایب رئیس دوم به بالا گرفتن اختلافات در «هیئت رئیسه» مجلس عراق

نایب رئیس دوم مجلس عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با کسانی که نامه‌های داخلی مجلس را به بیرون درز داده و منتشر کرده‌اند برخورد قانونی خواهد شد.

میدل ایست نیوز: در ادامه اختلافات میان رئیس مجلس نمایندگان و نایب رئیس مجلس عراق درباره موضوع «هیئت رئیسه»، نایب رئیس دوم مجلس عراق اعلام کرد که با کسانی که نامه‌های داخلی مجلس را منتشر کرده‌اند برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «شاخوان عبدالله»، نایب رئیس دوم مجلس عراق، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با کسانی که نامه‌های داخلی مجلس را به بیرون درز داده و منتشر کرده‌اند برخورد قانونی خواهد شد.

او گفت که این نامه‌ها به اختلافاتی درباره «برخی اصطلاحات حقوقی مرتبط با مسئولیت‌ها و اختیارات» مربوط می‌شود و مجلس این «مسئله جزئی» را بر اساس قانون و آیین‌نامه داخلی خود حل و فصل خواهد کرد.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق شب گذشته با صدور دستورالعملی استفاده از اصطلاح “هیئت رئیسه” را برای مجلس این کشور ملغی اعلام و تاکید کرد که بر اساس مواد 54 و 55 قانون اساسی و احکام صادره از سوی دادگاه عالی فدرال عراق استفاده از این اصطلاح غیر قانونی است.

الحلبوسی همچنین دستورالعملی دیگر صادر و تاکید کرد که انجام هر تحقیق اداری یا تنبیه هر کارمند در مجلس، تنها و به طور انحصاری باید با دستور وی انجام شود.

اختلاف میان رئیس مجلس و معاون اول آن تا جایی بالا گرفت که الحلبوسی با صدور دستورالعملی دیگر خطاب به دبیر مجلس تاکید کرد که صدور دستورات از سوی مجلس تنها با امضای وی باید صورت بگیرد و هیچ فرد دیگری حق این کار را ندارد.

در مقابل «حاکم الزاملی»، نایب رئیس اول پارلمان عراق و عضو جریان صدر به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد که اصطلاح “هیئت رئیسه” با مواد قانون اساسی کاملا منطبق است.

وی خاطرنشان کرد که متن مواد 8 و 9 آیین نامه داخلی که در خصوص هیئت رئیسه مجلس است، هیچ تعارضی با قانون اساسی و صلاحیت‌های انحصاری رئیس پارلمان ندارد و احکام دادگاه عالی فدرال که در دستورالعمل رئیس مجلس برای عدم استفاده از اصطلاح هیئت رئیسه به آنها اشاره شده شامل متنی مبنی بر عدم قانونی بودن این موضوع یا ملغی کردن آن نیست.

الزاملی همچنین با صدور دستورالعملی خطاب به دبیرخانه پارلمان عراق، تاکید کرد که صلاحیت نظارت بر پرسنل و کارمندان دبیرخانه مجلس بر عهده هیئت رئیسه مجلس است و هیئت رئیسه مسئول عملکرد دبیرخانه است.

نزاع حقوقی الحلبوسی، رئیس مجلس و رهبر ائتلاف السیاده با الزاملی، نایب رئیس اول مجلس و عضو جریان صدر که هر دوی این جریان‌ها از هسته‌های مرکزی ائتلاف نجات میهن را تشکیل می‌دهند، آینده ائتلاف مقتدی صدر با متحدان خود را با پرسش‌های جدی و حدس و گمان‌های مختلفی رو به رو کرده است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا