اقتصادیسیاسی

واکنش میقاتی به جنجال بر سر اعلام ورشکستگی لبنان

نخست‌وزیر لبنان جنجال اخیر بر سر اعلام ورشکستگی این کشور را عامدانه و با هدف ناامیدکردن مردم دانست.

میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر لبنان جنجال اخیر بر سر اعلام ورشکستگی این کشور را عامدانه و با هدف ناامیدکردن مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری «لبنان 24»، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، در جلسه هیئت دولت این کشور تأکید کرد که پیشرفت‌های خوبی در مسائل مربوط به برنامه بهبود اقتصادی کشور و مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول حاصل شده و درباره همه مسائل توافق حاصل خواهد شد.

او گفت که لبنان در برابر وضعیتی دشوار قرار گرفته اما «بی تردید تسلیم نخواهیم شد و برای بازگرداندن کشور به مسیر بهبود به تلاش خود ادامه خواهیم داد».

میقاتی گفت که از جنجالی که درباره اظهارات معاون نخست‌وزیر مطرح شده تعجب می‌کند هرچند تردید ندارد که این جنجال عامدانه و با هدف سرخورده و ناامید کردن مردم لبنان انجام شده است.

وی افزود که معاونش می‌خواست همگان را به همکاری جهت خروج از وضعیت دشوار کنونی وادارد.

نخست‌وزیر لبنان همچنین تأکید کرد که وزارت کشور لبنان به تلاش‌ها برای اجرای انتخابات ادامه خواهد داد.

پیش از این سعاده الشامی، معاون نخست‌وزیر لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که دولت و بانک مرکزی ورشکسته هستند و این اتفاقی است که واقعا افتاده است.

او افزود که خسارت‌های این ورشکستگی باید میان دولت و بانک مرکزی و بانک‌های لبنانی و سپرده‌گذاران توزیع شود.

او گفت که این یک حقیقت است که نمی‌شود نادیده گرفت و برای همین دولت نمی‌تواند دست مردم را برای برداشت از سپرده باز بگذارد.

بانک مرکزی لبنان در واکنش به این اظهارات طی  اطلاعیه‌ای سخنان «سعاده الشامی»، معاون نخست‌وزیر این کشور مبنی بر ورشکستگی دولت و بانک مرکزی لبنان را تکذیب و اعلام کرد که خسارت‌های مالی در حال بررسی است.

پس از آن الشامی اعلام کرد که اظهاراتش خارج از بافت مطلب فهمیده شده و افزود که وی در حال توضیح درباره تقسیم ضرر میان دولت و بانک‌های لبنان بوده است.

او گفت که اساسا در موقعیتی نیست که بخواهد ورشکستگی لبنان را اعلام کرد و افزود که دولت با همه توان برای بهبود اوضاع اقتصادی و نهایی شدن توافق با صندوق بین‌المللی پول تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد که به لحاظ فنی و حقوقی در مقام اعلام چنین حالتی نیست و افزود که بی تردید لبنان در شرایط مالی سختی به سر می‌برد و در پرداخت بدهی‌هایش مشکل دارد و باید با اصلاحات مالی در پی حل مشکلات برآید اما این به معنای ورشکستگی نیست.

منبع
لبنان24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا