خبر اولسیاسیمقالات

انحصارگرایی سیاسی بارزانی؛ انتقال تنش‌ها از ریاست‌جمهوری عراق به انتخابات اقلیم

اصرار حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی برای تصدی ریاست‌جمهوری عراق، علاوه بر ریاست اقلیم کردستان، دیگر احزاب کُرد از جمله اتحادیه میهنی را وا داشته تا با اهرم تغییر قانون انتخابات پارلمانی در اقلیم در برابر انحصارگرایی بارزانی بایستند.

میدل ایست نیوز: تلاش حزب اتحادیه میهنی و تعدادی دیگر از نیروهای سیاسی در اقلیم کردستان عراق برای تغییر قانون انتخابات و بروزرسانی ثبت‌نام از رای دهندگان تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است سال جاری در اقلیم برگزار شود، کردستان عراق را با بحران جدیدی مواجه کرده است؛ موضوعی که مخالفت شدید حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی را در پی داشته است.

در واقع اختلافات موجود بین دو حزب اصلی کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات بر سر به دست آوردن سهم احزاب کرد از نظام سیاسی عراق از جمله ریاست‌جمهوری، باعث تنش در میدان سیاسی اقلیم کردستان و ایجاد بحران در خصوص نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی در این اقلیم شده است.

بسیاری از محافل سیاسی در عراق آنچه را که هم‌اکنون در اقلیم کردستان در حال جریان است را با توجه به راهبرد حزب دموکرات از قبل پیش‌بینی می‌کردند.

تحلیلگران معتقدند تلاش این حزب به رهبری مسعود بارزانی برای کنترل تمامی نهادهای قدرت توسط خود و نقض توافق ضمنی با اتحادیه میهنی به رهبری بافل طالبانی در خصوص ریاست جمهوری عراق، باعث واکنش از سوی دیگر طیف‌های کردستان شده که پیشتر نسبت به اقدامات حزب دموکرات چشم‌پوشی می‌کردند.

محافل سیاسی و ناظران معتقدند که خاندان بارزانی که تسلط خود را بر نهادهای قدرت در اقلیم کردستان عراق از جمله ریاست اقلیم و نخست‌وزیری تثبیت کرده‌ است و حال برای به دست آوردن پست ریاست جمهوری عراق و دیگر مناصب مهم در نظام سیاسی عراق تلاش می‌کند، دیگر نیروهای سیاسی کردستان عراق را وا داشته تا از خود واکنش نشان دهند و جلوی مسیری را که تمامی امتیازات را در خانواده بارزانی یک جا جمع می‌کند، بگیرند.

از سوی دیگر منتقدان بارزانی معتقدند که حزب وی در اداره اقلیم کردستان هم دچار شکست شده و نسبت فقر و بیکاری بالا که باعث تلاش بسیاری از جوانان کرد برای مهاجرت به اروپا شده، نشان دهنده این مساله است.

از سوی دیگر تصاویر پخش شده از صدها جوان و خانواده که از اقلیم کردستان عراق در نوامبر گذشته با وضعی نامطلوب خود را به مرزهای لهستان و بلاروس رسانده تا وارد اروپا شوند، سوال‌های بسیاری را در خصوص شرایط جاری در اقلیم و نحوه مدیریت منابع مالی ناشی از فروش نفت و گاز و کمک‌های غربی به آن، برانگیخته است.

تغییر قانون انتخابات اقلیم کردستان؛ اهرم فشار برای مقابله با حزب دموکرات

همه این مسائل باعث شد تا نیروهای سیاسی کرد و در راس آنان اتحادیه میهنی تصمیم بگیرند در برابر تسلط کامل حزب دموکرات کردستان بر تمامی نهادهای قدرت، ایستادگی کنند و در اولین گام بکوشند تا قانون انتخابات و کمیساریای انتخابات را تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان در پاییز امسال، تغییر دهند.

از همین رو اتحادیه میهنی کردستان، اصلاح قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان را ضروری دانسته و خواستار تقسیم اقلیم به چهار بخش انتخاباتی شده و بر بروزرسانی ثبت‌نام از رای دهندگان، تاکید دارد.

از سوی دیگر حزب دموکرات کردستان با هر گونه تغییر در قانون انتخابات در اقلیم مخالفت کرده و بر برگزاری انتخابات در موعد مشخص خود، تاکید دارد.

در همین راستا فراکسیون حزب دموکرات کردستان به رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در خصوص هر کونه تغییر احتمالی در موعد انتخابات هشدار داد و تهدید کرد که در صورت لزوم این حزب و همپیمانانش از اکثریت خود استفاده خواهند کرد.

گفتنی است که «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق فوریه گذشته در فرمانی، موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در این اقلیم را ماه اکتبر در نظر گرفت و به «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان دستور داد تا بودجه لازم برای برگزاری این انتخابات را در نظر بگیرد.

از سویی رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در برابر فشارهای حزب دموکرات مقاومت کرده و اصرار دارد که پیش از برگزاری انتخابات باید توافقی میان نیروهای سیاسی در مورد تاریخ برگزاری آن صورت بگیرد.

اتحادیه میهنی کردستان و تعدادی از احزاب و نیروهای سیاسی هم بر اهمیت تقسیم اقلیم کردستان عراق به چهار حوزه انتخابی تا پیش از مشخص شدن زمان انتخابات تاکید دارند و علاوه بر آن خواستار تشکیل کمیساریای جدید برای برگزاری انتخابات هستند.

پارلمان اقلیم کردستان عراق دارای 111 کرسی است و در حال حاضر حزب دموکرات دارای 45 کرسی و حزب اتحادیه میهنی دارای 21 کرسی است.

ناظران معتقدند که تهدید حزب دموکرات کردستان برای استفاده از ظرفیت اکثریت نمایندگان برای تعیین موعد انتخابات حتمی نیست و از سویی باعث وخامت بیشتر اوضاع خواهد شد و اقلیم کردستان را به سمت ناامنی سوق خواهد داد.

ناظران و تحلیلگران همچنین معتقدند که هیچ نشانه‌ای تا این لحظه وجود ندارد که دال بر امکان رسیدن به اشتراک نظر در خصوص انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان باشد.

به گفته ناظران تنها حالتی که می‌تواند این بحران را فروکش کند توافق حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در خصوص پست ریاست جمهوری عراق است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا