خبر اولسیاسی

دیدار «پساانتخاباتی» سیدحسن نصرالله با متحدان مسیحی

دبیر کل حزب الله لبنان با «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان و «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان مَرَده، دیدار کرد.

ميدل ایست نیوز: در اقدامی که تنظیم روابط میان متحدان و کاهش اختلافات به نظر می‌آید، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان با «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان و «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان مَرَده، دیدار کرد.

دفتر روابط عمومی حزب‌الله لبنان روز شنبه اعلام کرد که نصرالله روز جمعه سفره افطار را میزبان فرنجیه و باسیل و شماری از رهبران سیاسی ذی‌ربط بوده و در این دیدار «روابط دوجانبه و اوضاع سیاسی لبنان و منطقه بررسی شده است.

فرنجیه و باسیل در صحنه سیاسی لبنان متحدان حزب‌الله شمرده می‌شوند و هر دو نامزد ریاست جمهوری و برآمده از مناطق شمال لبنان هستند که اختلافات بسیار شدیدشان مانع از آن شد که در سال 2018 و نیز انتخابات پیش روی لبنان که در 15 مه برگزار می شود ائتلاف کنند.

این اولین دیدار باسیل و فرنجیه بعد از سال‌هاست و چند روز پس از بسته شدن لیست‌های انتخابات انجام شده است.

حاضران در این دیدار هیچ توضیحی درباره آنچه گذشته ندادند اما منابعی به «الشرق الاوسط» خبر داده‌اند که نصرالله از مدتی پیش می‌کوشد که این دو متحد خود را به هم نزدیک کند به خصوص که اختلافات آنها بر سر «مسائل استراتژیک» نیست.

با وجود همه اختلافات سیاسی و نزاع‌های انتخاباتی، وجه مشترک این دو جریان مسیحی لبنان اتحادشان با حزب الله است. فرنجیه اخیرا گفته بود که «منافع متحد سرسخت» خود را بر «دشمن راهبردی»اش ترجیح می‌دهد.

«قاسم قصیر»، کارشناس سیاسی لبنانی، تأکید می‌کند که این دیدار سه‌جانبه را باید دیداری پساانتخاباتی دانست و نشان می‌دهد که حزب الله از الان در حال تنظیم جبهه سیاسی خود و ایجاد ائتلافی منسجم برای مرحله پساانتخابات است.

به گفته وی نتایج انتخابات نمایانگر مسائلی خواهد بود که از الان باید درباره نحوه تعامل با آنها تصمیم گرفت و البته یکی از اصلی‌ترین این مسائل موضوع مشارکت در دولت است.

از مهم‌ترین مسائلی که لبنان در مرحله پس از انتخابات باید به آن رسیدگی کند نهایی کردن مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید و تعیین تکلیف مذاکرات ترسیم مرزهای آبی با اسرائیل و استخراج گاز است.

قصیر تأکید می‌کند که این دیدارها را نباید در راستای مسائل مربوط به انتخاب رئیس جمهوری لبنان دانست، چون این موضوع تابع شرایط و نتایج انتخابات است و حزب‌الله ترجیح می‌دهد در این مرحله وارد این بحث نشود.

این همه در حالی است که کمپین‌های انتخاباتی در لبنان با حملات سخت رقبای سیاسی به یکدیگر آغاز شده است.

در این راستا، جبران باسیل در سخنرانی خود با حمله شدید به حزب «القوات اللبانیه» (سمیر جعجع) تأکید کرد که با کسانی که «سوار بر شانه‌های ما به قدرت رسیدند و بعد خیانت کردند و در جنایت غرق کردن کشور در مشکلات مشارکت کردند» برخورد خواهد کرد.

در میان اهل سنت نیز که در نبود «سعد الحریری» و جریان المستقبل هنوز وضعیت منسجمی پیدا نکرده، «فؤاد سنیوره» که ائتلافی به نام «بیروت تواجه» را راه‌اندازی کرده در مراسمی تأکید کرد که لبنان گرفتار مرحله سختی شده و همه باید برای نجات آن بکوشند.

او با اشاره به بازگشت سفرای عربستان و کویت به لبنان گفت که بعد از مدتی خفقان، هوای تازه‌ای وارد لبنان شده به خصوص که لبنان «با تلاشی بی امان برای از دست رفتن هویت عربی‌اش و وابستگی حکومتش مواجه است و این چیزی نیست که ملت لبنان بپذیرند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا