خبر اولسیاسی

ماه مبارک رمضان، اوضاع نابسامان سیاسی عراق و افزایش فعالیت داعش

عناصر داعش با سوء استفاده از اوضاع نابسامان سیاسی عراق و ماه مبارک رمضان، به انجام عملیات تروریستی و هدف قراردادن نیروهای امنیتی و شهروندان غیرنظامی به ویژه در استان های کرکوک، دیالی و صلاح الدین می پردازند.

میدل ایست نیوز: کارشناسان امنیتی و سیاسی، افزایش اخیر فعالیت های داعش را به سردرگمی سیاسی موجود در عراق که بر دستگاه های امنیتی تاثیر گذاشته، مرتبط می دانند و تاکید می کنند که تصمیم های امنیتی تحت تاثیر مزاج خلقی سیاسیون اتخاذ می شود، امری که احتمال دارد داعش از آن برای انجام حملات تروریستی در ماه مبارک رمضان از آن سوء استفاده کند.

حسین الکنانی، کارشناس امنیتی در گفت وگویی با العالم الجدید گفت: وضعیت سیاسی با اوضاع کلی عراق مرتبط است و اگر خلل کوچکی در سیاست کشور وجود داشته باشد، قطعا بر وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: پیامدهای سردرگمی سیاسی در عراق بسیار آشکار است به ویژه با توجه به تاثیر آن در زمینه امنیتی و افزایش فعالیت داعش.

الکنانی در ادامه تصریح کرد: سردرگمی امنیتی نیز در مدیریت عملیات امنیتی و محورها آشکار است، داعش نیز از این مساله سوء استفاده می کند و به راحتی به انجام عملیات می پردازد.

این کارشناس امنیتی تاکید کرد که نباید فراموش کرد که داعش طی سال های گذشته از ماه رمضان و با سوء استفاده از بی ثباتی سیاسی در کشور برای انجام حملات تروریستی خود استفاده کرده است.

پیش از این گروهی از عناصر داعش با حمله به یک مرکز امنیتی در شهر هیت در استان الانبار، دو نیروی امنیتی عراق را شهید و شماری دیگر را مجروح کردند.

عناصر این گروه تروریستی روز گذشته نیز با حمله به روستای دوکشمان در ناحیه الرشاد در جنوب کرکوک، یک شهروند غیرنظامی و یک نیروی الحشد الشعبی را به شهادت رساندند و سه نیروی پلیس را نیز مجروح کردند.

پس از حمله عناصر داعش در کرکوک، تک تیراندازهای این گروه به روستایی در شمال شرق بعقوبه در دیالی نیز حمله کردند.

گفتنی است اطلاعات و اسناد اطلاعاتی روز جمعه فاش شده که حاکی از قصد داعش برای حمله تروریستی-انتحاری در بغداد با استفاده از خودروی بمب گذاری شده است.

علی البیدر، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگویی با العالم الجدید گفت: ماه رمضان، یک ماه حیاتی برای گروه های تروریستی محسوب می شود از آنجا که عملیات زیادی در داخل و خارج از عراق انجام می دهند و گاهی اوقات در حملاتی تروریستی از کشته شدن برخی رهبران خود انتقام می گیرند.

وی افزود: وضعیت سیاسی تا حد زیادی بر وضعیت امنیتی تاثیر گذاشته و تصمیم های سیاسی تابع مزاج خلقی سیاسیون یا تلاش برای تحمیل اراده سیاسی شده و از طرفی حمله به پایگاه های نظامی، وضعیت امنیتی را نابسامان و پیچیده کرده، لذا داعش از این شرایط برای انجام عملیات تروریستی با وجود هوشیاری نیروهای امنیتی سوء استفاده می کند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه تصریح کرد: آمادگی امنیتی برای مقابله با حملات تروریستی احتمالی در ماه رمضان وجود دارد اما از میزان آمادگی ها و موفقیت آمیز یا نبودن آن اطلاعی نداریم. این مساله به میزان هوشیاری و طرح های اطلاعاتی بستگی دارد که می تواند بسیاری از عملیات را خنثی کند.

گفتنی است عراق شاهد بحران سیاسی خفقان آوری است که مانع از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر آتی شده است.

فعالیت داعش نیز در این شرایط طی ماه های گذشته به ویژه ژانویه افزایش قابل توجهی داشته و عناصر داعش نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را علی الخصوص در استان های کرکوک، دیالی و صلاح الدین هدف حملات خود قرار داده اند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا