اقتصادیخبر اول

بانک جهانی برای عراق رشد اقتصادی 8.7 درصدی پیش بینی کرد

بانک جهانی با تأکید بر بازگشت اقتصاد عراق به مسیر درست، پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی عراق در سال جاری رشد 8.7 درصدی داشته باشد.

میدل ایست نیوز: بانک جهانی با تأکید بر بازگشت اقتصاد عراق به مسیر درست، پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی عراق در سال جاری رشد 8.7 درصدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد عراق روند تدریجی بهبود و پشت سر گذاشتن شوک های دوگانه کرونا و سقوط قیمت های نفت را آغاز کرده و رشد اقتصاد نفتی و غیر نفتی این کشور در مسیر درست قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، با افزایش قیمت نفت کسری های بودجه عراق در حال تبدیل شدن به مازادهای بودجه است و این روند ادامه خواهد داشت.

با وجود این، بانک جهانی تأکید کرده که عدم قطعیت ناشی از تنش های ژئوپلتیک و ادامه کرونا و چالش های امنیتی و تغییرات اقلیمی همچنان اقتصاد عراق را تهدید می کند.

این گزارش تأکید کرده که تولید ناخالص داخلی عراق در سال 2021 افزایش 1.3 درصدی داشته در حالی که این کشور در سال 2020 رشد منفی 11.3 را تجربه کرد.

بانک جهانی علت این افزایش تولید ناخالص داخلی را افزایش قیمت نفت و بازگشت رونق به بخش های حمل و نقل و مسکن دانسته است.

در بخش کشاورزی، به علت خشکسالی شدید عرصه کشاورزی عراق کاهش 17.5 درصدی و 36.8 درصدی داشته است.

این گزارش افزوده که تولید ناخالص داخلی نفتی عراق رشد منفی 4 درصدی (به صورت سالانه) داشته و علت آن پایبندی عراق به تعهدات کاهش تولید در چارچوب اوپک پلاس بوده است.

بر اساس این گزارش با پایان محدودیت تولید اوپک پلاس و بازگشت عراق به تولید 4.6 میلیون بشکه ای نفت، عراق در سال کنونی رشد اقتصادی 8.9 درصدی را تجربه خواهد کرد.

بانک جهانی پیش بینی کرده که با متعادل شدن قیمت نفت، روند رشد اقتصادی عراق در سال های آینده نیز به صورت میانگین 3.7 درصدی بماند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا