خبر اولسیاسی

با تعلیق حمایت فهرست عربی، کابینه «نفتالی بنت» در آستانه فروپاشی

با اعلام «تعلیق» حمایت «فهرست متحد عربی» از کابینه ائتلافی اسرائیل، کابینه «نفتالی بنت» با خطر فروپاشی مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: با اعلام «تعلیق» حمایت «فهرست متحد عربی» از کابینه ائتلافی اسرائیل در پی افزایش خشونت‌ها در بیت‌المقدس، کابینه «نفتالی بنت» با خطر فروپاشی مواجه شده است.

به گزارش «الحره» کابینه بنت اکثریت لب مرزی خود در پارلمان را هفته گذشته با استعفای یک نماینده راست افراطی از دست داده بود.

کابینه ائتلاف به ریاست بنت ملغمه‌ای از جریان‌های سیاسی با ایدئولوژی‌های قومی مختلف و چپ و راست و راست افراطی و احزاب دینی است که فهرست متحد عربی به ریاست «منصور عباس» که نماینده اعراب است نیز در آن میان دیده می‌شود.

افزایش خشونت‌ها در مسجد الاقصی و شهر بیت‌المقدس موجب  افزایش فشارهای سیاسی بر فهرست عربی برای خروج از ائتلاف کابینه شده است.

این فهرست روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر دولت به اقدامات خودسرانه خود در حق بیت‌المقدس و اهالی آن ادامه دهد «ما استعفای دسته‌جمعی خواهیم کرد».

این بیانیه ساعاتی پس از زخمی شدن 19 فلسطینی در درگیری میان پلیس اسرائیل و شهروندان فلسطینی در صحن بیرون مسجد الاقصی و اطراف آن صادر شده است. در این حوادث 18 فلسطینی بازداشت شده‌اند. پیش از آن در روز جمعه نیز نیروهای اسرائیلی در درگیری‌های مشابه 150 فلسطینی را زخمی کردند.

«عومر بارلیو»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، تأکید کرد که با هر کس که علیه شهروندان اسرائیلی اقدامی کند با قاطعیت برخورد خواهد شد.

روز یکشنبه «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل، بر «آزادی عمل کامل» نیروهای امنیتی برای تضمین امنیت اسرائیلی‌ها تأکید کرد.

او گفت که کابینه‌اش برای کاهش تنش تلاش می‌کند و با عوامل ایجاد خشونت با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

همزمان ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، در بیانیه‌ای از اسرائیل خواست که به «همه اقدامات غیر مشروع و تحریک‌برانگیز» در مسجد الاقصی پایان دهد.

وزارت خارجه اردن نیز مسئولیت پیامدهای پرمخاطره در بیت‌المقدس را متوجه اسرائیل دانست.

صبح امروز همزمان با آغاز اعیاد یهودی، اسرائیل ورود فلسطینیان به مسجد ابراهیمی را به مدت دو روز ممنوع کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا