خبر اولسیاسی

چه کشورهایی آتش زدن قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند؟

برخی کشورهای عربی و اسلامی با صدور بیانیه های رسمی، اقدام رهبر یک حزب تندرو در دانمارک در آتش زدن قرآن کریم در جنوب سوئد را محکوم کردند.

میدل ایست نیوز: برخی کشورهای عربی و اسلامی با صدور بیانیه های رسمی، اقدام رهبر حزب راست‌گرای افراطی در دانمارک در آتش زدن قرآن کریم در جنوب سوئد را محکوم کردند.

عربستان

وزارت امور خارجه عربستان با انتشار بیانیه ای اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را محکوم کرد.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عربستان که امروز (دوشنبه 18 آوریل) منتشر شده آمده که عربستان اقدام برخی افراط گرایان در سوئد در اهانت عامدانه به ساحت قرآن کریم و تحریک مردم علیه مسلمانان را محکوم و تقبیح می کند.

در این بیانیه بر اهمیت افزایش تلاش ها در راه ترویج ارزش های گفت وگو و تسامح و همزیستی و مبارزه با نفرت و افراط گرایی و سرکوب و جلوگیری از اهانت به همه ادیان و مقدسات تأکید شده است.

قطر

قطر به شدت آتش زدن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و این حادثه شنیع را اقدامی تحریک آمیز و تحریکی خطرناک برای احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان دانست.

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای مخالفت کامل خود با هرگونه سخنان نفرت انگیز مبتنی بر عقیده، نژاد یا دین را اعلام کرد و نسبت به این سخنان تحریک آمیز پوپولیستی هشدار داد.

اردن

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که این اقدام محکوم و غیرقابل قبول است و با تمام ارزش ها و اصول دینی و حقوق بشری و آزادی های اساسی مغایرت دارد و به نفرت و خشونت دامن می زند و همزیستی مسالمت آمیز را تهدید می کند.

هیثم ابو الفول، سخنگوی وزارت خارجه اردن بر لزوم ترک انواع خشونت و روی آوردن به راه های مسالمت آمیز برای ابراز عقیده بدون فتنه انگیزی یا اهانت به احساسات دیگران تاکید کرد.

عراق

وزارت امور خارجه عراق امروز یکشنبه هاکان روث، کاردار سفارت سوئد در بغداد را احضار و اعتراض رسمی دولت عراق را در پی اقدام مجموعه‌ای از افراط‌گرایان در آتش کشیدن نسخه‌ای از قرآن در سوئد را به وی ابلاغ کرد.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض خود، چنین اقدامی را باعث تحریک احساسات مسلمانان و اهانت به مقدسات آنان دانست که با اصول انسانیت و رویکرد پذیرش دیگر ادیان در تضاد است.

این وزارتخانه همچنین این اقدام را دارای پیامدهای خطرناک در روابط میان مسلمانان و سوئد چه در کشورهای اسلامی چه در میان جوامع اسلامی اروپا دانست.

وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که ما از دولت سوئد می‌خواهیم که جلوی هرگونه اقدامی که احساسات پیروان مذاهب به ویژه مقدسات اسلامی را تحریک می‌کند، بگیرد.

ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص هتک حرمت قرآن کریم، گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود و جمهوری اسلامی ایران، این هتک حرمت به ساحت قرآن مجید را به اشد وجه محکوم می‌کند.

وی افزود: تکرار این موضوع در سوئد و توسط اتباع آن کشور جای تاسف عمیق است و منتظر هستیم دولت سوئد به جای سوءاستفاده از آزادی بیان به مسئولیت خود عمل کند و عکس العمل مناسب را نشان دهد. جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها بسیار جریحه دار است.

مصر

محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر گفت آتش زدن قرآن، نژادپرستی نفرت انگیز است که احساسات همه مسلمانان را جریحه دار می کند و به نفرت دامن می زند و به دعوت برای همزیستی و صلح بشری و جهانی آسیب می زند.

وی خواستار جرم انگاری اهانت و بی احترامی به ادیان شد.

فلسطین

شیخ محمد حسین، مفتی اعظم قدس و سرزمین فلسطین، آتش زدن قرآن را محکوم کرد و آن را نشان دهنده گفتمان نژادپرستانه علیه اسلام دانست که نفرت و خشونت را بین مردم بر می انگیزد.

اتحادیه علمای فلسطین نیز از مقامات سوئد خواست اقدامات عملی برای جلوگیری از تکرار این چنین اقداماتی که احساسات مسلمانان را تحریک و جریحه دار می کند، اتخاذ کنند.

این اتحادیه، این حادثه را دلیل واضحی بر تبعیض، نفتر و مبارزه با دین حنیف اسلام از سوی کشورهای غربی عنوان کرد که با آزادی بیان و عقیده در تضاد است.

گفتنی است که راسموس پالودن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی در دانمارک در یکی از شهرهای جنوبی سوئد اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کرد. این اقدام با واکنش و خشمگسترده مسلمانان رو به رو شده است.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا