اجتماعیخبر اول

گرانی در سوریه بیداد می‌کند

دلیل اصلی افزایش قیمت ها، ناتوانی دولت سوریه در کنترل قیمت دلار است که همچنان در بازار سیاه در حال افزایش است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، با توجه به افزایش دائم و بی سابقه قیمت مواد غذایی و مواد مورد نیاز، همزمان با افزایش قیمت دلار در برابر لیر سوریه و کاهش قدرت خرید با توجه به حقوق کارگران و کارمندان دو بخش دولتی و خصوصی، بخش بزرگی از مردم سوریه در مناطق تحت کنترل دولت سوریه از ناتوانی در تهیه مواد غذایی اولیه برای سفره های افطار خود نگران هستند.

بر اساس اعلام برنامه جهانی غذا، حدود 12.4 میلیون سوری (تقریبا 60 درصد کل جمعیت) از ناامنی غذایی رنج می برند و نمی دانند وعده غذایی بعدی آنها چگونه فراهم خواهد شد، این در حالی است که میزان فقر از 90 درصد فراتر رفته است.

از ابتدای سال 2022 شاهد افزایش بسیار قیمت بیشتر محصولات غذایی در بازار سوریه هستیم و این افزایش در مدت زمان اخیر به اوج خود رسیده؛ چنان که قیمت برخی از مواد غذایی اساسی به میزان بی سابقه ای و بیش از 150 درصد افزایش یافته است.

قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در ابتدای ماه مبارک رمضان به 4500 لیر سوری افزایش یافته، در حالی که در ابتدای سال جدید، 1200 لیر سوری بوده و قیمت یک کیلو سیب زمینی به 4 هزار لیر رسیده، در حالی که پیش از آن 1500 لیر بوده و قیمت گوشت نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

این امر درباره قیمت حبوبات از جمله عدس و بلغور و برنج نیز صدق می کند که نسبت به قیمت آنها در ابتدای سال حدود دو برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر، «لؤی خیاطه»، کارشناس اقتصادی از دمشق به وبگاه الجزیره می گوید که دلیل اصلی افزایش قیمت ها، ناتوانی دولت سوریه در کنترل قیمت دلار است که همچنان در بازار سیاه در حال افزایش است.

این مسئله، هزاران تاجر را بر آن می دارد تا مواد غذایی را ذخیره کنند و نفروشند.

خیاطه در ادامه می افزاید همچنین دولت از کمبود شدید سوخت رنج می برد و این امر تاجران را به خرید سوخت از بازار سیاه با قیمت‌های بسیار بالا سوق می ‌دهد.

چالش ها و مشکلاتی که سوری ‌ها در ماه رمضان با آن روبه ‌رو هستند تنها به گرانی روزافزون کالاهای اساسی و دشواری تهیه آنها محدود نمی‌شود، بلکه منابع مختلف پخت و پز (گاز و برق) در خانه‌ هایشان را نیز شامل می ‌شود، امری که پخت غذا در ماه مبارک را برای خانواده ها مشکل می کند.

از سوی دیگر، وضعیت فروشندگان و صاحبان مغازه ها در بازار سوریه بهتر از مشتری ها به نظر نمی رسد، چرا که صاحبان مغازه ها به دلیل پایین بودن میزان فروش، پیوسته به دنبال تحویل یا بستن مغازه ها هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا