خبر اولسیاسی

بیانیه شدیداللحن عراق درباره حمله هوایی ترکیه

وزارت امور خارجه عراق حمله نظامی ترکیه به خاک این کشور را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی حمله نظامی ترکیه به خاک عراق را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق که صبح امروز (سه‌شنبه 19 آوریل) منتشر شده آمده که دولت عراق عملیات نظامی نیروهای ترکیه و بمباران خاک عراق در مناطق متینه، زاب، افاشین و پاسیان با پهپاد و بالگردهای نظامی را به شدت محکوم می‌کند و مطلقا نمی‌پذیرد.

در این بیانیه آمده که عراق این اقدام را نقض حاکمیت خود و هتک حرمت سرزمینش و اقدامی خلاف قوانین و معاهده‌های بین‌المللی و نیز خلاف اصل حسن هم‌جواری می‌داند که به موجب آن باید همکاری امنیتی مشترک در راستای خدمت به دو کشور انجام شود.

عراق همچنین تأکید کرده که نباید خاک کشور محل یا گذرگاه آسیب رساندن به هیچ کشور همسایه باشد و افزوده که عراق نمی‌پذیرد که میدان تصفیه حساب طرف‌های خارجی دیگر باشد.

روز گذشته، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک عملیات نظامی با استفاده از جنگنده و بالگرد و پهپاد برای پشتیبانی از نیروهای ویژه و کوماندوهای ترکیه در شمال عراق آغاز شده است.

این بیانیه افزوده که این عملیات با «هماهنگی متحدان و دوستان» ترکیه اجرا می‌شود و در آن ستیزه‌جویان حزب کارگران و مقر فرماندهی آنها و زاغه‌های سلاح و پایگاه‌های آنها هدف قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه تأکید شده که این عملیات با احترام به حاکمیت و یکپارچگی عراق اجرا می‌شود.

همزمان «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، در نشست مجازی در ستاد عملیات نیروی هوایی این کشور تأکید کرد که عملیات نظامی در عراق ادامه دارد.

او گفت که این عملیات به منظور جلوگیری از اجرای عملیات تروریستی علیه ترکیه و تضمین امنیت مرزهای کشور اجرا شده است.

آکار تأکید کرد که در این عملیات مواضع پ‌ک‌ک در مناطق متینا و زاب هدف آتش‌باران شدید قرار گرفته و افزود که این حملات با موفقیت به هدف اصابت کرده است.

وزیر دفاع ترکیه همچنین تأکید کرد که این عملیات «به نحوی اجرا می‌شود که با وحدت و حاکمیت ارضی کشور دوست و برادر عراق تعارض نداشته باشد».

اين حمله در حالی انجام شده که مسرور بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، روز جمعه گذشته در سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» و رئیس سازمان امنیت ترکیه «هاکان فیدان» دیدار کرد.

فاصله کوتاه آغاز این حمله با سفر بارزانی به ترکیه، گمانه‌زنی‌هایی را درباره هماهنگی وی با ترکیه درباره این حمله مطرح کرده است.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا