خبر اولسیاسی

مذاکرات سران اهل سنت با چارچوب هماهنگی برای ابقای موقت برهم صالح و مصطفی الکاظمی

منابع آگاه از تماس سران اهل سنت عراق با نیروهای چارچوب هماهنگی با هدف تمدید موقت ریاست جمهوری برهم صالح و نخست وزیری مصطفی الکاظمی خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه سیاسی از تماس های سران اهل سنت عراق با نیروهای چارچوب هماهنگی سیاسی شیعه با هدف تمدید موقت ریاست جمهوری برهم صالح و نخست وزیری مصطفی الکاظمی خبر دادند.

نشریه «العرب» (چاپ لندن) با انتشار گزارشی به نقل از منابع مطلع سیاسی از تماس‌های نیروهای سیاسی عراق برای فراهم کردن زمنیه لازم جهت ادامه فعالیت رئیس جمهوری و نخست‌وزیر کنونی عراق به صورت موقت تا زمان حل بحران خلأ قانونی ناشی از به حد نصاب نرسیدن جلسه انتخاب رئیس جمهوری خبر دادند.

این منابع تأکید کرده‌اند که اهل سنت عراق در حال نزدیک شدن به چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه (همه گروه‌های سیاسی شیعه به جز جریان صدر) هستند تا به دور از نتایج انتخابات، ائتلافی با حضور اتحادیه میهنی و نمایندگان فراکسیون‌های کوچک‌تر و افراد مستقل، فراکسیون بسازند که بتواند ریاست جمهوری برهم صالح و نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی را تمدید کنند.

به گفته این منابع، تمدید این مناصب به صورت موقت و احتمالا تا 6 ماه خواهد بود تا نهادهای حکومتی کشور بتواند فعالیت خود را انجام داد و دولت از حالت پیشبرد امور روزانه خارج شود و و برای تنظیم بودجه و تأمین خدمات و انجام تعهدات خارجی اختیارات خود را بازیابد.

بر اساس این گزارش، آنچه جریان دارد یک توافق ضروری ناشی از کناره‌گیری ناگهانی مقتدی صدر از صحنه سیاسی کشور و شانه خالی کردنش از مسئولیت در شرایط دشوار کنونی عراق است.

این گزارش افزوده، که نیروهای سیاسی اهل سنت که در ائتلاف «انقاذ وطن»، متحد سیاسی صدر برای تشکیل فراکسیون اکثریت هستند، کناره‌گیری وی از صحنه را به معنای خروج وی از صحنه بدون پذیرش مسئولیت یا واگذاری مسئولیت به فراکسیون جدید دانسته‌اند که معنای آن بحران بلاتکلیفی در صحنه سیاسی کشور است.

صبح امروز «مشعان الجبوری»، از سران ائتلاف السیاده و از رهبران سیاسی اهل سنت عراق، با انتشار توئیتی نوشت که می‌توان گفت که تفاهمات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تأثیر مثبتی بر اوضاع سیاسی عراق داشته است.

او گفت که تحت تأثیر این تفاهمات، گفت‌وگوهای مستقیمی میان گروه‌هایی که با یکدیگر مخالف هستند در عراق آغاز شده که می‌تواند به پایان بن‌بست سیاسی در کشور بینجامد.

الجبوری تأکید کرد که این سخن را بر اساس «اطلاعات و شواهد» مطرح می‌کند.

روز گذشته نیز زمزمه هایی درباره تماس های محرمانه سران ائتلاف السیاده (اهل سنت) با چارچوب هماهنگی سیاسی شیعی مطرح شد. موضوعی که نخستین بار «سلیم الجبوری»، رئیس سابق مجلس عراق آن را مطرح کرد.

روز گذشته برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق با بیان اینکه انتخابات زودهنگام در این کشور با موانعی رو به رو شد که نباید نادیده گرفته شود، تاکید کرد که بن‌بست سیاسی کنونی و نبود تفاهم در عراق موضوعی نگران‌کننده است.

وی افزود که به تعویق افتادن تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور در موعد مقرر خود، پدیده‌ای خطرناک است.

صالح خاطرنشان کرد کسانی هستند که می‌خواهند عراقی‌ها به درگیری‌های داخلی مشغول شوند تا قدرت و توان آنها تضعیف شود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز از تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به بحران سیاسی در عراق خبر داد.

وی تاکید کرد که همه جریان‌های سیاسی ملی در عراق باید ایفای نقش خود، گام‌های لازم را جهت ترمیم اعتماد میان جریان‌ها بردارند و گام‌ اول پرهیز از اتهام و افترا زدن است.

الکاظمی یادآور شد که ملت عراق نگران است، عراقی‌ها نمی‌خواهند به عقب برگردند، ملت معتقد است که گامی رو به جلو گذاشته است و خواهان پیشرفت است و نه عقب‌گرد و عراق هرگز به دوران دیکتاتوری، هرج و مرج و نزاعات پوچ بر نخواهد گشت.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا