اجتماعیخبر اول

طوفان‌های گرد و غبار در عراق و نبود راه حل ریشه‌ای برای آن

پدیده گرد و غبار نیازمند یافتن راه حل های مناسب است، از جمله توجه بیشتر به جنگل کاری و احاطه کردن شهرها با کمربند سبز که مانع رسیدن گرد و غبار می شود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، در هفته های گذشته به صورت بی سابقه ای شاهد طوفان های گرد و غبار در عراق بوده ایم که چند روز در هفته میهمان مردم عراق شده است و این نگرانی وجود دارد که به علت تغییرات آب و هوایی در عراق و جهان و به ویژه خشکسالی رو به افزایش به پدیده ای روزانه در ماه های آینده تبدیل شود.

عراق در مدت اخیر شاهد طوفان های گرد و غبار در تعدادی از استان ها و شهرها بوده است که باعث تنگی نفس برخی شهروندان و مراجعه ده ها نفر به بیمارستان ها شده است.

کارشناسان، افزایش تعداد طوفان های گرد و غبار در عراق در این فصل را به دلیل کمبود بارندگی در غرب کشور عنوان کردند که باعث شده است خاک سطحی بایر و عاری از پوشش گیاهی باشد.

در چند سال گذشته تعداد طوفان های گرد و غبار در عراق، به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی افزایش یافته است و این امر نتیجه تغییرات آب و هوایی است که منطقه و عراق را تحت تاثیر قرار داده است.

عراق با افزایش شدید دمای هوا همراه با کمبود بارندگی رو به رو است که باعث خشکسالی در بخش بزرگی از مناطق آن شده است.

این امر در ایجاد این نوع طوفان ها سهیم بوده است و نسبت به وقوع یک فاجعه طبیعی که مساحت های وسیعی از زمین های کشاورزی را دربر می گیرد، هشدار می دهد.

هوای عراق سالانه با طوفان های گرد و غبار دچار آلودگی می شود که پدیده ای شایع است و نیازمند یافتن راه حل های مناسب است، از جمله توجه بیشتر به جنگل کاری و احاطه کردن شهرها با کمربند سبز که مانع رسیدن گرد و غبار می شود.

«صادق عطیه»، کارشناس هواشناسی، طوفان های گرد و غبار را به عنوان کابوسی توصیف کرد که زندگی مردم عراق را تهدید می کند.

عطیه در پستی در فیس بوک گفت: پیش ‌بینی شکل ‌گیری طوفان ‌های گرد و غبار، به ویژه با بی توجهی دولت و ضعف دستگاه های هواشناسی و محدودیت امکانات مالی اغلب یکی از پیچیده ‌ترین پیش ‌بینی‌ های آب و هوا در عراق به ‌شمار می‌ رود.

عطیه در ادامه افزود که کنترل یا کاهش تکرار طوفان ‌ها تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد، زیرا در مساحت های وسیعی شکل می‌گیرند و بنابراین وضعیت آینده امیدبخش نیست و ممکن است چه در حال حاضر در فصل بهار یا در تابستان آینده در معرض طوفان ‌های بیشتری باشیم.

دبیرخانه شورای وزیران عراق از توافقی برای مشارکت کارشناسان مصری در مقابله با بیابان زایی خبر داد.

«حیدر مجید»، سخنگوی دبیرخانه شورای وزیران عراق می گوید: کمیته ای برای رسیدگی به حوض رودخانه فرات، تپه های شنی، بیابان زایی و ایجاد کمربند سبز به ریاست دبیر کل شورای وزیران و با عضویت نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی و منابع آب وجود دارد، علاوه بر تعدادی از متخصصان، دانشگاهیان، مشاوران و اساتید دانشگاه در استان های دیوانیه، مثنی و ذی قار و در این راستا چهار نشست برگزار شده است و در طی آن ساز و کار توسعه دیدگاه ها و ایده ها برای حل مشکل شوری آب حوض رودخانه فرات و سه استان و همچنین پدیده بیابان زایی در استان های مثنی و ذی قار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مجید در ادامه می افزاید که دبیر کل شورای وزیران با تعدادی از کارشناسان مصری که در فرآیند تبدیل صحرای مصر به فضای سبز نقش داشته اند، نشستی برای انتقال این تجربه به عراق برگزار کرده است.

آنها با همراهی معاون وزیر منابع آب از محل بازدید کردند و مکانیسم های کاری را بررسی کردند.

وی همچنین به این نکته اشاره می کند که برای مشارکت آنها در این پروژه حیاتی و مهم و ایجاد ایستگاه هایی برای حل مشکل شوری آب و همچنین تبدیل مناطق بیابانی به مناطق سبز کشاورزی توافق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا