خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بازگشت دوران ترامپیسم؛ روزنه امید عربستان برای نزدیکی به امریکا

پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در مطلبی با بررسی روابط ریاض و واشنگتن، نوشت که عربستان به جای تلاش برای بهبود روابط متشنج خود با امریکا به نظر می‌رسد که مشتاقانه منتظر فرصتی است تا قدرت دوباره به ترامپ یا گزینه نزدیک به او برسد.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری امریکایی “مدرن دیپلماسی” در مطلبی با بررسی روابط ریاض و واشنگتن، نوشت که عربستان به جای فشار آوردن برای بهبود فوری روابط متشنج خود با امریکا به نظر می‌رسد که مشتاقانه منتظر فرصتی است تا بال‌های جو بایدن چیده شود تا قدرت دوباره به ترامپ یا گزینه نزدیک به او برسد.

این پایگاه افزود که عربستان بر روی شانس خود برای خارج شدن کنگره امریکا از کنترل دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال یا پیروزی دونالد ترامپ یا یک نامزد جمهوری‌خواه نزدیک به وی در انتخابات 2024، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت که نزدیکی بن سلمان به تیم ترامپ از آنجا استنباط می‌شود که وی با برداشت دو میلیارد دلار از صندوق دارایی دولتی عربستان موافقت کرد تا از آن در صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی استفاده کند؛ این صندوق پیشتر توسط «جرد کوشنر»، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا تاسیس شده بود که روابط بسیار نزدیکی با بن سلمان دارد.

مدرن دیپلماسی علت این اقدام ولیعهد عربستان را قدردانی و نوعی اعطای پاداش به کوشنر بابت حمایت‌های چندین باره وی از خود در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دانست.

این رسانه افزود به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری بن سلمان تنها برای قدردانی از کمک‌های کوشنر نباشد بلکه یک سرمایه‌گذاری برای بازگشت احتمالی ترامپ یا یک جمهوری‌خواه مانند او به کاخ سفید باشد.

مدرن دیپلماسی خاطرنشان کرد که کوشنر در جایگاه مشاور ترامپ کمک بسیاری به بن سلمان برای کنار زدن «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق عربستان از قدرت کرد، آن هم فردی که محبوب دستگاه اطلاعاتی امریکا و دستگاه سیاست خارجی این کشور بود.

این پایگاه به مقایسه رفتار روسای دو دولت اخیر امریکا با عربستان هم پرداخت و نوشت که بر خلاف ترامپ که عربستان را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود پس از به قدرت رسیدن انتخاب کرد و کوشنر، داماد وی ارتباط گسترده‌ای با بن سلمان داشت، اما جو بایدن تاکنون به دلیل ماجرای قتل خاشقچی حاضر به تعامل و همکاری با ولیعهد عربستان نشده است.

مدرن دیپلماسی افزود که از سویی بن سلمان هم در هفته‌های اخیر به تلاش‌های رئیس جمهور امریکا برای گفت‌وگو با عربستان برای بررسی افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت جهانی نفت در پی جنگ اوکراین، روی خوش نشان نداده است.

عربستان و امریکا

بن سلمان ماه گذشته در پاسخ به این سوال که آیا بایدن در برخورد با وی قضاوت نادرستی داشته، پاسخ داد که برایم اهمیتی ندارد.

مدرن دیپلماسی در ادامه نوشت که بن سلمان همچون محمد بن زاید، ولیعهد سعودی به این موضوع پی برده که امریکا در دادن پاسخ قوی به حملات انصارالله به زیرساخت‌های عربستان و امارات ناتوان بوده است.

از سویی ولیعهد سعودی و ولیعهد ابوظبی از منتقدان جدی تلاش‌های بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران بدون در نظر گرفتن برنامه‌های موشکی تهران و آنچه حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه در کشورهای مختلف خوانده می‌شود، هستند.

با این حال سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به گزارش‌های برخی رسانه‌ها درباره تیرگی روابط آمریکا با عربستان تاکید کرد که این روابط دو طرف تاریخی بوده و قوی باقی خواهد ماند.

این سفاتخانه افزود که تماس روزانه بین مقامات دو کشور برقرار است و هماهنگی نزدیکی در مورد مسائل مختلف مانند امنیت، سرمایه گذاری و انرژی وجود دارد.

در مقابل 30 عضو دموکرات کنگره امریکا هم هفته گذشته در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور خواستار بازنگری در روابط واشنگتن و ریاض شدند.

معاون دبیرکل شورای همکاری هم در این باره اعلام کرد که امریکا بدون وجود توافقنامه‌های رسمی، نقشی اساسی در امنیت کشورهای شورای همکاری دارد و نیاز است تا راهبرد جدیدی برای توسعه همکاری‌های امنیتی اتخاذ شود.

مدرن دیپلماسی این نکته را هم یادآور شد که که عربستان با وجود اینکه خدشه‌ای جدی در روابطش با امریکا به وجود آمده، با این حال به خوبی می‌داند این کشور در سال‌های اخیر علیرغم اثبات اینکه شریکی غیر قابل اعتماد برای ریاض است با این حال چین و روسیه نه می‌توانند و نه مایل هستند که جایگزین امریکا به عنوان ضامنی برای امنیت عربستان باشند.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا