اجتماعیخبر اول

رمضان در جهان عرب و اسراف بی حد و حصر مواد غذایی

کشور عربستان از بیشترین کشورهای هدر دهنده مواد غذایی در جهان است و میزان آن به 40 میلیارد ریال (حدود 10.66 میلیارد دلار) در سال می رسد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، میانگین مصرف مواد غذایی در ماه رمضان تا حد اسراف افزایش می یابد، این در حالی است که این ماه، ماه روزه داری و نه افزایش مواد غذایی است.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، افراد ساکن در کشورهای عربی، مقادیر بسیار زیادی غذا را در سطل های زباله در طول ماه مبارک هدر می دهند، این درحالی است که افزایش میانگین گرسنگی در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا همچنان ادامه دارد؛ چنان که 52 میلیون نفر از سوء تغذیه مزمن رنج می برند.

بر اساس اعلام این سازمان، هزینه اقتصادی هدر رفت مواد غذایی در جهان سالانه حدود یک تریلیون دلار است و کشورهای در حال توسعه که کشورهای عربی، آفریقا و شرق آسیا در آن قرار دارند، 310 میلیارد دلار مواد غذایی را هدر می دهند.

تناقض در کشور الجزایر در مورد وضعیت معیشتی ادامه دارد و ماه رمضان امسال در حالی آغاز شده است که با وجود اوج بحران اقتصادی، خانواده ها اهمیت بسیاری به سفره های ماه رمضان می دهند تا جایی که برای تامین نیازهای ماه رمضان به گرفتن قرض اقدام می کنند.

در کشور اردن، بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی، مصرف بی اندازه ای که مردم اردن در طول ماه رمضان دارند و بیشتر آن غیرضروری است و بیش از حقوق ماهیانه آنهاست منجر به افزایش قیمت کالاها می شود.

مردم مصر در مصرف ماه رمضان اغراق می کنند و بر اساس آمارهای رسمی، هزینه مصرف مواد غذایی مردم مصر در ماه رمضان برابر با 35 درصد از کل هزینه مصرفی آنها در یک سال است.

به گفته «جمال بنون»، تحلیلگر اقتصادی، خانواده های عربستانی در طول دوره همه گیری کرونا درس سختی گرفتند؛ چنان که تورم در ژوئن 2021 به بالاترین سطح خود بین 5.3 تا 6.2 درصد رسید.

وی همچنین گفت: کشور عربستان از بیشترین کشورهای هدر دهنده مواد غذایی در جهان است و میزان آن به 40 میلیارد ریال (حدود 10.66 میلیارد دلار) در سال می رسد.

مردم عراق به عنوان مردمی که عاشق برگزاری ولیمه ها و تهیه انواع غذاهای متنوع هستند، شناخته می شوند، به ویژه در ماه رمضان که در آن غذاهای متنوع زیادی تا حد اغراق و اسراف از سوی برخی خانواده ها تهیه می شود.

به جای اینکه ماه رمضان فرصتی برای صرفه جویی و کاهش هزینه ها باشد، مصداق اغراق در هزینه ها شده است، به گونه ای که برخی از مردم به دلیل انواع بسیار مواد غذایی که در ترکیب آنها چربی است دچار اضافه وزن می شوند و هرکس به دنبال کاهش وزن باشد تصمیم خود را به بعد از ماه رمضان موکول می کند.

کشور عراق به علت برنامه غذایی نامناسب جزء کشورهای با میانگین بالای چاقی طبقه بندی شده است، علاوه بر کاهش فعالیت ورزشی که باعث افزایش درصد بیماری ها، به ویژه بیماری دیابت و درصد بالای چربی خون شده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت عراق که در سال 2019 منتشر شد، تعداد افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن به حدود 29 میلیون نفر رسیده است که 60 درصد آنها به بیماری دیابت مبتلا هستند و 9 درصد از آنها از سطح بالای کلسترول و چربی خون رنج می برند و همه اینها باعث خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا