اجتماعیخبر اول

ماه رمضان و بحران مواد غذایی در عراق

در ماه رمضان بر خلاف سال های گذشته و به علت بالا بودن قیمت ها، استقبال کمتری از جانب خریداران به چشم می خورد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بازارهای عراق از کالاها و به ویژه مواد غذایی اساسی پر شد، این در حالی است که بر خلاف سال های گذشته و به علت بالا بودن قیمت ها، استقبال کمتری از جانب خریداران به چشم می خورد و بسیاری امیداورند که دولت همزمان با ماه مبارک رمضان سبدهای غذایی را به مردم ارائه دهد.

بیشترین مواد غذایی که مردم عراق در ماه رمضان استفاده می کنند شامل برنج و روغن و شکر و آرد و گوشت قرمز و سفید است و همچنین تخم مرغ و انواع پنیرها و این مواد غذایی، مواد اساسی سفره ماه مبارک رمضان را تشکیل می دهند.

مردم عراق امیدوارند که دولت به وعده های اخیر خود در مواجهه با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی ناشی از جنگ روسیه با اوکراین که در مدت اخیر آغاز شده است، عمل کند.

دولت وعده داده بود که دو برابر یک سبد غذایی را در کارت جیره بندی توزیع کند و مبلغ اضطراری 100 هزار دینار (70 دلار) را به گروه های آسیب پذیر اختصاص دهد.

«سرمد الاسدی»، شهروند عراقی از مقامات عراقی خواست که با حمایت از بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان و افزایش مساحت زمین های کشاورزی در کل کشور به تحقق امنیت غذایی کمک کنند.

«محمد حنون»، سخنگوی وزارت بازرگانی عراق در گفتگو با وبگاه الجزیره تایید کرد که دولت عراق با حمایت از کارت جیره ‌بندی و توزیع دو سبد در ماه مبارک، اقداماتی را برای جلوگیری و مقابله با بحران افزایش قیمت ‌ها انجام داده است.

وی همچنین به امکان فراهم کردن سبد سوم غذایی اشاره کرد.

حنون در ادامه افزود که دولت با افزایش قیمت گندم از کشاورزان حمایت می کند؛ چنان که دولت یک تن گندم را به مبلغ 750 هزار دینار(512 دلار) خریداری می کند، در حالی که پیش از این به قیمت 540 هزار دینار(369 دلار) خریداری می شد.

به اعتقاد «دکتر صادق البهادلی»، کارشناس اقتصاد، کشور عراق از بحران غذا رنج نمی برد، بلکه از بحران وجدان سیاسی رنج می برد، به ویژه که این کشور 100 میلیارد دلار بودجه دارد و درآمد کشور عراق پس از افزایش قیمت جهانی نفت در پی جنگ روسیه با اوکراین و با افزایش قیمت هر بشکه نفت از 60 دلار به بیش از 110 دلار افزایش خواهد یافت.

البهادلی با اشاره به اینکه عراق امسال خودکفا است، گفت: با وجود همه چالش ها و کمبود آب، عراق 3 میلیون تن گندم تولید کرده است و دولت قصد دارد برای سال آینده 5 میلیون تن گندم تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا