سیاسی

با ادامه بن بست سیاسی، فعالان تظاهرات عراق آماده ازسرگیری اعتراضات می شوند

بن بست سیاسی در عراق گروه‌های معترض و فعالان تظاهرات در عراق را به تدارک تظاهرات گسترده در بغداد و دیگر استان‌ها تا چند روز آینده واداشته است.

میدل ایست نیوز: بن بست سیاسی در عراق گروه‌های معترض و فعالان تظاهرات در عراق را به تدارک تظاهرات گسترده در بغداد و دیگر استان‌ها تا چند روز آینده واداشته است.

«فالح الموسوی»، فعال تظاهرات، در گفت‌وگو با پایگاه عراقی «العالم الجدید» تأکید می‌کند که پس از پایان تظاهرات گسترده‌ای که از اکتبر 2019 در عراق آغاز شد، کمیته مرکزی برای تظاهرات شکل گرفته که به فعالیت خود ادامه می‌دهد و جلسات دوره‌ای دارد.

او می‌گوید که فعالان استان‌های گوناگون در این کمیته حضور دارند و اخیرا جلسات مفصلی برگزار شده است.

به گفته الموسوی، در نبود هرگونه توافق میان گروه‌های سیاسی درباره سازوکار تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر، این کمیته تصمیم گرفته که کسانی را به عنوان گزینه‌های مقبول تظاهرات‌کنندگان به تشکل‌های سیاسی پیشنهاد کند.

وی می‌افزاید که جنبش اعتراضی در عراق همچنان فعال است و چند روز پیش هم تظاهراتی در بابل و واسط و بغداد برگزار شد.

الموسوی تأکید کرد که تا روزهای آینده شاهد تظاهرات گسترده‌ای خواهیم بود که اصلی‌ترین مطالبه در آن تشکیل دولت یا انحلال مجلس است.

در نیمه ماه جاری میلادی، شهرهای بغداد، سماوه، کربلا، نجف اشرف ، بصره، حله، دیوانیه، کوت شاهد تظاهراتی با مطالبه تسریع در تشکیل دولت جدید بود.

انتخابات اکتبر 2021 انتخاباتی پیش از موعد و از اصلی‌ترین مطالبات معترضان تظاهراتی بود که از اکتبر 2019 به مدت چند ماه برگزار شد و به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» در مه 2020 انجامید. از همان زمان، اصلی‌ترین مأموریت دولت الکاظمی برگزاری انتخابات پیش از موعد اعلام شد.

اما اجرای انتخابات با استقبال بسیار ضعیف مردم و مشارکت حدود 20 درصدی باعث شد که هیچ نیروی سیاسی نتواند کرسی‌های لازم برای تشکیل اکثریت قدرتمند پارلمانی و تشکیل دولت را به دست آورد.

بدین ترتیب، میان نیروهای سیاسی عراق بر سر تشکیل دولت اکثریت ملی یا دولت توافقی اختلافاتی پیش آمد که تاکنون با گذشت بیش از 6 ماه از اجرای انتخابات، مانع از انتخاب رئیس جمهوری جدید و تشکیل دولت جدید شده است.

در این راستا، «محمد الیاسری»، دیگر فعال سیاسی تظاهرات، تأکید می‌کند که جنبش اعتراضی خاموش نشده و متناسب با تحولات کشور شدت و ضعف پیدا می‌کند.

او می‌افزاید که فعالان تظاهرات به دقت وضعیت کشور و فرایند سیاسی و قانون‌شکنی‌ها در این مسیر را زیر نظر دارند.

به گفته الیاسری، هیئت‌های هماهنگی تظاهرات اخیرا جلسات متعددی داشته‌اند و تصمیماتی گرفته‌اند.

وی تأکید می‌کند که هم‌اکنون فعالان تظاهرات دو خط اصلی را دنبال می‌کنند که اولین آنها فشار برای تشکیل دولت جدید و دومی حمایت از تشکل‌های سیاسی نوپایی است که کرسی‌های اندکی در مجلس دارند و نمی‌توانند با تشکل‌های جاافتاده‌تر رقابت کنند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا