سیاسی

شکایت رسمی از اسرائیل به دادگاه لاهه بابت ارتکاب جنایت جنگی علیه روزنامه نگاران

چند نهاد بین‌المللی و فلسطینی از اسرائیل بابت ارتکاب «جنایت جنگی» علیه روزنامه‌نگاران به دادگاه جنایی بین‌المللی شکایت کردند.

میدل ایست نیوز: چند نهاد بین‌المللی و فلسطینی از اسرائیل بابت ارتکاب «جنایت جنگی» علیه روزنامه‌نگاران به دادگاه جنایی بین‌المللی شکایت کردند.

به گزارش «آناتولی»، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی و مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان (ICIP) با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روال قانونی لازم برای طرح شکایت به دادگاه جنایی بین‌المللی انجام شده است.

این بیانیه افزوده که اسرائیل متهم به حملات سازمان‌دهی‌شده به روزنامه‌نگاران فعال در فلسطین و خودداری از تحقیق لازم درباره کشته شدن کارکنان رسانه‌هاست و حجم جرایم در حد «جنایت جنگی» است.

این نهادها تأکید کرده‌اند که دادخواست رسمی خود را با همکاری وکلای برجسته حقوق بشری جهان تنظیم و در اول آوریل به دادگاه جنایی بین‌المللی در لاهه تقدیم کرده‌اند.

دفتر دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی در فلسطین نیز ضمن تأیید دریافت این شکایت، تأکید کرد که بررسی این شکایت ممکن است به تحقیقات رسمی و محاکمه بینجامد.

حمله به ساختمان‌های الشروق و جوهره در غزه که مرکز فعالیت نمایندگان رسانه‌ها بود در مه 2021 از مواردی است که در این شکایت به آنها پرداخته شده است.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از سال 2000 تاکنون دست‌کم 46 روزنامه‌نگار در سرزمین‌های فلسطینی جان باخته‌اند که هیچ کس بابت این حوادث محاکمه نشده است.

«موسی الشاعر»، عضو هیئت مدیره اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی نیز تأکید کرد که در سال 2021 حدود 870 مورد تعرض به روزنامه‌نگاران از جانب اسرائیل ثبت شده است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا