اجتماعی

آداب و رسوم عید فطر در مصر

خیابان های مصر در این روزها پر از مردم است و خانواده ها برای کودکان و فرزندانشان لباس های جدید تهیه می کنند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه نظرتی، عید فطر، عیدی است که مسلمانان پس از پایان ماه مبارک رمضان آن را جشن می گیرند و مردم مصر در بیشتر روستاها و شهرها در دهه پایانی ماه رمضان برای عید فطر آماده می شوند و عید فطر در مصر دارای آداب و رسوم بسیاری است که همچنان تا امروز ادامه دارد.

جشن عید فطر در مصر از دهه پایانی ماه مبارک رمضان آغاز می شود؛ چنان که بسیاری از مردم برای خرید لباس های جدید عید به بازارها می روند و این کار، بخش مهمی از آمادگی برای عید فطر است.

خیابان ها در این روزها پر از مردم است و خانواده ها برای کودکان و فرزندانشان لباس های جدید تهیه می کنند.

زنان خانه دار در هفته پایانی عید فطر، کیک های عید را تهیه می کنند و برخی خانواده ها، کیک های آماده را خریداری می کنند.

همچنین شب عید فطر که مردم مصر به آن وقفه می گویند، آداب و رسوم خاصی دارد و مردان به آرایشگاه ها می روند و دختران، خانه را نظافت می کنند و همچنین برخی از زنان به آرایشگاه های زنانه می روند.

در شب عید فطر جوانان بیدار می مانند و قهوه خانه ها(کافه ها) شلوغ است و سپس نماز عید را ادا می کنند و به خانه می روند تا چای همراه با شیر بنوشند که از سنت های رایج است و سپس با خانواده برای گردش به پارک ها می روند و صله رحم را به جا می آورند.

از مهم ترین رسوم معروف عید فطر در مصر، دادن عیدی است و معمولا کودکان، عیدی خود را از پدربزرگ ها و پدران و عموها و عمه ها دریافت می کنند و اسکناس هایی که به عنوان عیدی داده می شود معمولا اسکناس های جدید است.

وعده غذایی اصلی بیشتر مردم مصر در عید فطر، فسیخ و رنجه(نوعی ماهی پخته شده) است و این رسم از رسوم قدیمی مردم مصر است و همچنین از برخی دیگر از غذاهای دریایی در این ایام استفاده می کنند، به ویژه که آنها برای تشنه نشدن از خوردن غذاهای دریایی در ماه رمضان خودداری می کنند.

به نوشته وبگاه الیوم السابع، هر یک از استان های مصر دارای آداب و رسوم خاص خود در عید فطر است.

از رسوم استان منوفیه در مصر این است که مردان پس از ادای نماز عید و در هنگام بازگشت، فسیخ و رنجه می خورند و پس از آن به همراه خانواده به دیدار خانواده های دیگر می روند.

به گفته «احمد عبدالله»، یکی از ساکنین استان کفر الشیخ، از رسوم عید فطر در این استان، فوتبال بازی کردن در شب تا طلوع صبح است.

به گفته «محمد عاطف»، یکی از ساکنین استان شرقیه در مصر، مردم این استان، اولین روزهای عید فطر را با زیارت اهل قبور و دادن صدقه برای رفتگان آغاز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا