سیاسی

خطیب زاده: تحول جدیدی در روابط ایران و عربستان رخ نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره دور جدید مذاکرات ایران و عربستان گفت که هنوز تحویل جدید رخ نداده و به محض اتفاقات جدید اطلاع رسانی می شود.

میدل ایست نیوز: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: هنوز تحول جدیدی در روابط ایران و عربستان رخ نداده است و به محض اتفاقات جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در مورد پیام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سفر به تهران گفت: سوریه وارد فاز جدیدی شده است و ایران به عنوان کشورهایی که کمک کرد که تروریستم شکست بخورد، طبیعی است که یکی از کشورها برای رایزنی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که سفر بشار اسد چند ماهی بود در دستور کار قرار داشت که روز گذشته با هیأت عالیرتبه وارد تهران شد و دو ملاقات با رئیس جمهور ایران و یک ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

وی تاکید کرد که وزیر خارجه ایران با همتای سوری خود نیز ملاقات کرد و سپس دیدار سه جانبه‌ای بین وزرای خارجه و وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برگزار شد.

خطیب زاده در مورد سفر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران نیز با بیان اینکه قطر همواره حامی ایران در مسائل منطقه‌ای بوده است، گفت امیر قطر به تهران سفر خواهد کرد و رئیس جمهور ایران هم هفته‌های آتی به یکی از کشورهای منطقه سفر می‌کند و دستور کار این سفر دوجانبه و منطقه‌ای است.

به گفته وی امسال حج انجام خواهد شد و طبیعی است که یکی از کارهای ما حفظ حرمت اماکن مقدس است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در مذاکرات با عربستان به بحث یمن هم پرداخته شده، گفت: یکی از موضوعاتی که با سعودی‌ها بحث شده موضوعات منطقه‌ای است. هر چند پرونده‌های اختلافی داشتیم و طبیعی است تمام موضوعات منطقه گفت‌‌وگو شود.

خطیب زاده درباره سفر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به تهران هم اظهار داشت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری  و اقتصادی بسیار مهم است، عراق یکی از شرکای تجاری ما به رغم سنگ اندازی‌هایی است که امریکا و تحریم ها درست کرده است. در موضوع ارائه خدمات و انرژی تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق انجام دهیم راه‌حل‌هایی پیدا شده و امیدواریم گفت وگوها به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفت‌وگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در ملاقات با امیرعبداللهیان داده شد امیدواریم شاهد انتقال هرچه سریع‌تر قدرت در عراق باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره آب های مشترک گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص آب‌های مرزی و آب‌های مشترک نگاه کاملا جامع داشته است. تصور ما این است هیچ کدام از کشورهای منطقه به تنهایی نمی‌توانند آب‌های مشترک را مدیریت کنند چه ایران، چه عراق، چه ترکیه و چه افغانستان. وضعیت استان‌های مرزی مناسب نیست و ثابت می‌کند باید به صورت مشترک با هم کار کنیم. بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا