سیاسی

تاکید بایدن بر قیمومیت اردن بر قدس در دیدار با عبدالله دوم

رئیس جمهور امریکا که میزبان پادشاه اردن بود، بر حمایت قوی خود از راه حل ایجاد دو کشور و لزوم حفظ وضعیت تاریخی موجود در مسجد الاقصی تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و در راس آن قضیه فلسطین را بررسی کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای پس از این دیدار نوشت که بایدن در دیدار با پادشاه اردن بر حمایت قوی خود از راه حل ایجاد دو کشور تاکید و به نیاز حفظ وضعیت تاریخی موجود در مسجد الاقصی / جبل الهیکل (نامی که از سوی یهودیان به مسجد الاقصی اطلاق می شود و در بیانیه کاخ سفید آمده است) اشاره کرد.

رئیس جمهوری امریکا همچنین قیومیت اردن به مقدسات اسلامی در قدس را نقشی مهم دانست.

دیوان پادشاهی اردن نیز در بیانیه‌ای نوشت که بایدن بر حمایت امریکا از راه حل ایجاد دو کشور و لزوم ایجاد سازوکارهایی برای جلوگیری از تشدید تنش و حمایت از آتش بس در اراضی فلسطینی تاکید کرد.

در بیانیه مذکور آمده است که بایدن بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی موجود در مسجد الاقصی و نقش محوری قیمومیت اردن بر قدس تاکید کرد.

پادشاه اردن نیز، تشدید تلاش های بین المللی برای از سرگیری مجدد مذاکرات بین فلسطینیان و اسرائیل که منجر به برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی شود، را خواستار شد.

عبدالله دوم از حمایت های مداوم امریکا در زمینه های مختلف از اردن برای اینکه این کشور بتواند به تلاش ها در جهت توسعه اقتصادی و تقویت ثبات در منطقه ادامه دهد، قدردانی کرد.

وی به نقش محوری امریکا در این خصوص اشاره کرد و نسبت به تکرار چرخه خشونت در اراضی فلسطینی در پی اقدامات یکجانبه اسرائیل هشدار داد.

بنابر آنچه در بیانیه دیوان پادشاهی اردن آمده است، بایدن بر حمایت کامل امریکا از اردن تاکید کرد و اردن را شریک محوری امریکا در خاورمیانه و عامل اساسی تقویت ثبات در منطقه دانست.

دو طرف در این دیدار درباره تحکیم روابط اردن و امریکا و تقویت همکاری اقتصادی و توسعه به ویژه از طریق پروژه های منطقه ای در زیرساخت ها، انرژی، آب و محیط زیست به گونه ای که اردن یک مرکز منطقه ای برای سرمایه گذاری و همکاری در این پروژه ها باشد، رایزنی کردند.

تلاش های منطقه ای و بین المللی در جنگ علیه تروریسم و راه های دستیبابی به راه حل های سیاسی برای مسائل منطقه و بحران های آن علاوه بر جنگ روسیه در اوکراین و پیامدهای آن بر امنیت و صلح بین المللی و اقتصاد جهانی از دیگر محورهای گفت وگوی پادشاه اردن و رئیس جمهور امریکا بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا