اقتصادیخبر اولسیاسیمقالات

کیفیت پائین و بی‌اعتمادی؛ روزهای ناخوش خودروهای ایرانی در بازار عراق

خودروهای ایرانی حدود 10 درصد از سهم کل عراق را تشکیل می‌دهند؛ با این حال توقف واردات خودروهای ایرانی و نارضایتی از کیفیت پایین آنها باعث شده تا بازار این خودروها روزهای ناخوشی را در عراق سپری کند.

میدل ایست نیوز: با وجود اینکه مسئولان عالیرتبه ایران از کیفیت پایین صنعت خودروسازی در این کشور انتقاد می‌کنند و عراق نیز از سال 2018 از واردات خودروهای ایرانی ممانعت کرد با این حال خودروهای تولید این کشور 10 درصد از سهم کل بازار خودروهای عراق را تشکیل می‌دهد.

جبار العلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با العالم الجدید، گفت که تعداد خودروها در عراق به بیش از 7 میلیون می‌رسد که در این میان محصولات ایرانی 10 درصد بازار یعنی حدود 700 هزار خودرو را شامل می‌شود ولی این نسبت به دلیل توقف واردات از سال 2018 در حال کاهش است.

العلی افزود که کارخانه‌های مونتاژ خودرو که در عراق آغاز به کار کرده بودند به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران از فعالیت متوقف شدند و دولت کنونی عراق تنها به خودروهایی با استانداردهای جهانی اجازه واردات می‌دهد و این مساله نیز شرایط را بر خودروهای ایرانی در عراق سخت کرده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که خودروهای ایرانی به دلیل قرار نگرفتن در سطح جهانی، جایگاهی در بازار بسیاری از کشورها نداشت و فقط در برخی از کشورها مانند عراق، سوریه و برخی کشورهای آسیایی به فروش می‌رسید.

العالم الجدید به نقل از مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت در ایران نوشت که وی سال گذشته با انتقاد از صنعت خودروسازی در این کشور اعلام کرد که ما خواستار صادرات خودرو به ژاپن نیستیم ولی می‌توانیم به عراق و سنگال صادر کنیم ولی این دو کشور هم از کیفیت خودروهای ایرانی ناراضی هستند.

حسین الشمری، از فروشندگان خودروهای ایرانی در عراق گفت که خرید و فروش خودروهای ایرانی پس از منع واردات به صورت گسترده‌ای کاهش پیدا کرده و چیزی که الان موجود است محدود به مدل‌های قدیمی می‌شود.

این فروشنده عراقی افزود که اقبال مردم برای خرید خودروهای ایرانی در ابتدای کار دلایلی مختلفی داشت از جمله اینکه قیمت تولیدات ایران برای طبقه فقیر و جویای کار که می‌خواستند به عنوان راننده به کسب درآمد بپردازد بسیار مناسب بود و قطعات این خودروها به وفور و به قیمت مناسب در بازار موجود بود ولی اقبال به این خودروها پس از مدتی با ظاهر شدن عیوب آنها و ورود خودروهای باکیفیت‌تر به عراق با قیمت مناسب، افت پیدا کرد.

این فروشنده خاطرنشان کرد که فروش خودروهای ایرانی در عراق شامل مدل‌های 2018 به قبل می‌شود و خرید و فروش این خودروها به دلیل معامله نشدن در نمایشگاه‌ها تنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

حمید حسینی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق هم در خصوص ممانعت عراق از واردات خودروهای ایرانی توضیح داده بود که عراق به استانداردهای ایمنی، سوخت و سیستم ترمز توجه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل ایران باید این استانداردها را در صادرات خودرو رعایت کند.

وی خاطرنشان کرده بود که بازگشایی کارخانه ایرانی تولید خودرو در عراق به دلیل توقف فعالیت آن به دلیل تحریم های جهانی علیه ایران بسیار دشوار است.

ابرار البیاتی، تعمیرکار خودرو نیز در گفت‌وگو با العالم الجدید، در خصوص ایرادهای خودروهای ایرانی گفت که قطعات این خودروها باید مرتب تعویض شود. به عنوان مثال، اگر یک خودروی آمریکایی در طول سال، یک بار نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، همان قطعه یدکی در خودروی ایرانی باید سه بار در سال تعویض شود.

وی یادآور شد که خودروهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین نسبت به خودروهای امریکایی، ژاپنی، کره‌ای در هر حادثه‌ای هرچند ساده و جرئی به طور کامل نابود می‌شوند.

خودروسازی، سومین صنعت بزرگ ایران پس از نفت و گاز است که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و 4 درصد از نیروهای کار ایران در خودروسازی فعال هستند.

شرکت سایپا با تولید 54 درصد از خودروهای ایرانی و ایران خودرو با تولید 46 درصد دیگر دو خودروساز بزرگ ایران هستند.

 

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا