خبر اولسیاسیمقالات

گفت‌وگوی بارزانی‌ها و طالبانی‌ها یخ بن‌بست سیاسی در عراق را آب می‌کند؟

حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی برای حل‌وفصل موضوع انتخاب رئیس جمهوری عراق و قانون انتخابات در این اقلیم، آماده انجام گفت‌وگویی فراگیر می‌شوند که قرار است به دیدار رهبران دو حزب منتهی شود.

میدل ایست نیوز: رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق یعنی حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به ریاست بافل طالبانی برای حل‌وفصل موضوع انتخاب رئیس جمهوری عراق و قانون انتخابات در این اقلیم، آماده انجام گفت‌وگویی فراگیر می‌شوند که قرار است به دیدار رهبران دو حزب منتهی شود.

ریبین سلام، عضو حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با العالم الجدید، گفت که قرار است نشستی بین دو حزب برای حل اختلافات برگزار شود که مقدمه‌ای برای دیدار مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات و بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان عراق در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد زیرا برای حزب دموکرات کردستان مهم است که هیچ خدشه‌ای به روند دموکراسی در اقلیم کردستان وارد نشود و برای حفظ این روند باید انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار شود و هیچ توجیهی برای به تاخیر انداختن زمان برگزاری آن پذیرفتی نیست.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق 24 فوریه در فرمانی روز اول اکتبر 2022 را به عنوان موعد برگزاری ششمین دوره از انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود.

پارلمان اقلیم کردستان عراق دارای 111 کرسی است که در حال حاضر حزب دموکرات 45 کرسی و حزب اتحادیه میهنی نیز 21 کرسی را در اختیار دارند.

جلسات پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز حدود دو ماه است که تشکیل نشده و این موضوع باعث شده تا قانون انتخابات در این اقلیم به تصویب نرسد.

از سویی اقلیم کردستان عراق از 2021 شاهد درخواست‌هایی برای تصویب قانون اساسی برای این اقلیم است و بر اساس گفته مقامات کُرد هدف از تصویب قانون اساسی پایان دادن به اختلافات داخلی و تصویب روندی مشخص برای انتخاب ریاست اقلیم، ریاست دولت ایالتی و دیگر مناصب است تا پست‌ها از سوی احزاب احتکار نشود.

زالنا خالد، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان اقلیم نیز فوریه گذشته با تاکید بر اینکه تصویب قانون اساسی برای اقلیم کردستان ضروری است و باید تا پیش از پایان دوره کنونی پارلمان انجام شود، اعلام کرد که همه جریان‌های سیاسی باید با برگزاری انتخابات در موعد خود موافقت کنند.

غازی کاکائی، عضو اتحادیه میهنی هم در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که به طور کلی در اقلیم کردستان عراق یک جو آرام وجود دارد و شرایط برای آغاز گفت‌وگوها برای رسیدن به تفاهم در خصوص ریاست جمهوری عراق، برگزاری انتخابات پارلمانی و دیگر پرونده‌ها وجود دارد.

وی افزود که خواسته اتحادیه میهنی تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این است که قانون انتخابات اصلاح شود تا نمایندگان از تمامی مناطق از جمله حلبچه، سلیمانیه، زاخو و دهوک در پارلمان حضور داشته باشند.

کاکائی خاطرنشان کرد که اتحادیه میهنی خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق در موعد خود است ولی فرصت برای اصلاح قانون انتخابات تا آن زمان وجود دارد که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی یادآور شد که همه می‌دانند در دوره‌های قبل گفت‌وگو‌ها میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات متوقف شده بود و از سویی اختلافات در بغداد به طور منفی بر پارلمان و دولت اقلیم کردستان تاثیر می‌گذاشت ولی ما در این مرحله نمی‌خواهیم از اختلافات صحبت کنیم بلکه آنچه که می‌خواهیم ایجاد شرایط مثبت با حضور همه احزاب کرد است.

حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر گذشته دچار اختلافات شدیدی شدند؛ حزب دموکرات به دلیل داشتن کرسی‌های بیشتر خواستار انتخاب نامزد خود برای پست ریاست جمهوری عراق است و در مقابل اتحادیه میهنی اصرار دارد برای تقسیم قدرت و از آنجا که حزب دموکرات بر تمامی مناصب اقلیم تسلط دارد، پست ریاست جمهوری عراق سهم این حزب باشد.

بیشتر بخوانید:

انحصارگرایی سیاسی بارزانی؛ انتقال تنش‌ها از ریاست‌جمهوری عراق به انتخابات اقلیم

 

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا