اقتصادیخبر اول

توافق وزارت نفت عراق و توتال درباره زمان بندی اجرای 5 پروژه در حوزه انرژی

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، در پاریس با «پاتریک پویانه»، مدیر اجرایی شرکت توتال، دیدار کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق و شرکت فرانسوی توتال درباره زمان‌بندی اجرای 5 پروژه در حوزه انرژی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، در پاریس با «پاتریک پویانه»، مدیر اجرایی شرکت توتال، دیدار کرد.

در این دیدار که با حضور کارشناسان وزارت نفت عراق و شرکت توتال برگزار شد طرفین درباره زمان‌بندی اجرای توافقاتشان در عرصه انرژی به توافق رسیدند.

در ماه سپتامبر گذشته، عراق با شرکت توتال فرانسه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز همراه، توسعه میادین نفتی و ساخت نیروگاه خورشیدی قراردادهایی امضا کرد.

در این مراسم که با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق برگزار شد، سه قرارداد میان وزارت نفت عراق و یک قرارداد میان وزارت برق و شرکت توتال فرانسه امضا شد.

بر اساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، این توافق با هدف سرمایه‌گذاری بهینه در منابع نفت، گاز و آب عراق و پایدارسازی هر چه بیشتر انرژی برق و افزایش تولید آن صورت گرفته است.

بر اساس این بیانیه، پروژه نخست مربوط به توسعه میدان نفتی ارطاوی و رساندن تولید آن به 210 هزار بشکه، آموزش پرسنل عراقی و اشتغال‌زایی برای شهروندان این کشور است.

پروژه دوم نیز مربوط به ساخت مجموعه گازی با ظرفیت 600 میلیون متر مکعب برای بهره‌برداری از گاز همراه در میادین نفتی و کاهش واردات آن از کشورهای همسایه و تولید روزانه 12000 بشکه گاز فشرده، تولید 3000 تُن گاز مایع LPG برای مصرف داخلی و وارد کردن فناوری نوین و آموزش و ایجاد فرصت شغلی شهروندان عراقی است.

پروژه سوم نیز به استفاده از آب دریا و پروژه چهارم نیز ساخت نیروگاه خورشیدی برای تولید انرژی برق با هزینه کمتر از 45 درصد از نیروگاه‌های فسیلی و تولید 1000 مگاوات است.

گفتنی است ارزش این پروژه‌ها به 27 میلیارد دلار می رسد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا