خبر اولسیاسی

چاووش اوغلو: ترکیه بر ادامه گفت‌وگو با اسرائیل مصمم است

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی تاکید کرد که این کشور بر ادامه گفت‌وگو با اسرائیل مصمم است و درست نیست اختلاف نظر باعث قطع روابط شود.

میدل ایست نیوز: مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در نشست خبری مشترک با عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود در استانبول با بیان اینکه جنگ اوکراین، نیاز به همبستگی و اتحاد را بیش از هر زمان دیگر عیان کرد، همکاری مشترک بین کشورها را برای عبور از چالش‌ها از جمله امنیت غذایی و تامین انرژی مهم دانست و گفت از همین رو ما در تلاشیم تا روابطمان را تا جای ممکن با همه کشورهایی که پیشتر با آنها اختلاف داشتیم، عادی سازی کنیم.

چاووش اوغلو سفر خود به اسرائیل را در همین چارچوب بسیار مفید ارزیابی و تاکید کرد که ترکیه بر ادامه گفت‌وگو با اسرائیل مصمم است و درست نیست اختلاف نظر باعث قطع روابط شود.

وی با بیان اینکه پیام فلسطینیان را به صراحت به طرف اسرائیلی منتقل کرده، تاکید کرد که باید میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها گفت‌وگو انجام شود.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص روابط با ابوظبی هم از تمایل کشورش برای امضای توافقنامه فراگیر تجاری با امارات تا پیش از پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که این توافق یک توافق تجارت آزاد است.

چاووش اوغلو با بیان اینکه روابط آنکارا و ابوظبی وارد مرحله جدیدی شده است، تاکید کرد که ترکیه و امارات اراده مشترکی برای تقویت روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها دارند.

چاووش اوغلو: حجم مبادلات ترکیه و امارات در سال 2021 به 8 میلیارد دلار رسید

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که در دیدار با همتای اماراتی خود در خصوص روابط دو جانبه به خصوص در زمینه‌های تجارت، تکنولوژی و حمل‌ونقل و ارتقای سطح روابط گفت‌وگو کرده است.

وی افزود که برای ارتقای سطح روابطمان به طور وسیع در بخش‌های تجارت، کشاورزی، صنایع دفاعی تا بهداشت و گردشگری تلاش می‌کنیم.

چاووش اوغلو در خصوص حجم مبادلات تجاری دو کشور هم گفت که امارات بزرگترین شریک تجاری ترکیه در میان کشورهای شورای همکاری است و حجم مبادلات بین دو کشور در سال 2021 به حدود 8 میلیارد دلار رسید.

وزیر خارجه ترکیه با ابراز اطمینان از رسیدن حجم تجارت دو کشور به سطح 10 میلیارد دلار در سال بر ضرورت افزایش همکاری‌ها برای رسیدن به 15 میلیارد دلار مبادله تجاری سالیانه تاکید کرد.

وی افزود که ترکیه و امارات بر روی پروژه‌های بسیار مهم در حوزه حمل‌ونقل برای ارتباط میان کشورهای شورای همکاری با اروپا کار می‌کنند و نهادهای مرتبط در دو کشور به گفت‌وگوهای خود در خصوص پروژه احداث خط آهن و یک مسیر زمینی که هر دو از عراق عبور می‌کنند، ادامه می‌دهند.

چاووش اوغلو تاکید کرد که اختلافاتی که در گذشته بین ترکیه و امارات رخ داد به نفع کسی نیست و کسی از اختلاف بین ما سودی نمی‌برد.

وزیر خارجه امارات: در مسیر تقویت موقعیت منطقه‌ای ترکیه گام برمی‌داریم

وزیر امور خارجه امارات هم در این نشست خبری ضمن اشاره به تمایل کشورش برای همکاری با ترکیه برای تامین منافع دوجانبه، تاکید کرد که ابوظبی در مسیر تقویت موقعیت منطقه‌ای آنکارا گام برمی‌دارد.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت زیادی برای همکاری‌های دوجانبه در سال‌های آتی قائل هستیم، تصریح کرد: انتظار داریم روابط دو کشور به گونه‌ای پیشرفت کند که در آینده منافع متقابل را تامین و تقویت کند.

آل نهیان در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور ترکیه دستوراتی را برای بهبود روابط دو کشور صادر کرده است، خاطرنشان کرد که در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود موضوع قراردادهای تجاری بین ترکیه و امارات نیز مطرح شده است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا