خبر اولسیاسی

افزایش تحرکات ترکیه برای حمله به سوریه/ اردوغان: منتظر اجازه کسی نیستیم

شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه اعلام کردند که آماده همکاری با نیروهای ترکیه در حمله احتمالی به کردهای سوریه در مرزهای ترکیه و سوریه هستند.

میدل ایست نیوز: شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه اعلام کردند که آماده همکاری با نیروهای ترکیه در حمله احتمالی به کردهای سوریه در مرزهای ترکیه و سوریه هستند.

به گزارش «اسکای نیوز»، دو فرمانده بلندپایه میدانی خبر دادند که به یگان‌های گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که مورد حمایت ترکیه است دستور داده شده که در وضعیت حمله قرار بگیرند. همزمان ترکیه حملات خمپاره‌ای و پهپادی خود به مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق، تشکیلات کردی در شمال سوریه، را افزایش داده است.

ترکیه از سال 2016، سه عملیات حمله به خاک سوریه انجام داده و صدها کیلومتر مربع از خاک سوریه را در عمق 30 کیلومتری اشغال کرد.

منابع اطلاعاتی منطقه‌ای تأکید می‌کنند که ترکیه دست‌کم 18 هزار نیروی نظامی در خاک سوریه دارند.

ترکیه کردهای سوریه را به ایجاد بی ثباتی در خاک خود متهم می‌کند.

هفته گذشته، رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که نیروهای این کشور به زودی عملیات نظامی تازه‌ای را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق 30 کیلومتری خاک سوریه اجرا خواهد کرد.

یک افسر در شبه‌نظامیان مخالف سوریه تأکید کرد که شهرهای تل رفعت و کوبانی هدف اصلی عملیات جدید ترکیه خواهند بود و ترکیه می‌کوشد که با در اختیار گرفتن کنترل این دو شهر، شهرهای جرابلس و تل ابیض را که هم اکنون در اختیار دارد به آنها متصل کند.

دو منبع در گروه‌های مخالف سوریه نیز تأکید کرده‌اند که ترکیه هفته گذشته بخش‌هایی از دیواره سیمانی نزدیک کوبانی/ عین العرب را که در مرزهای خود با سوریه ایجاد کرده بود تخریب کرده و افزوده‌اند که هدف از این کار تسهیل عبور نیروهای نظامی ترکیه از این منطقه است.

همزمان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به موضع منفی امریکا درباره این حمله، گفت که ترکیه برای این منظور منتظر اجازه از کسی نمی ماند.

او گفت که اگر می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم نباید منتظر کسی بمانیم و افزود که اگر امریکا به آنچه در مبارزه با تروریسم بر عهده اش است عمل نکند، ما باید خودمان وارد عمل شویم.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، هفته گذشته ضمن ابراز نگرانی شدید از این تحولات تأکید کرد که هرگونه حمله به این منطقه موجب تعمیق بی ثباتی می‌شود.

او این حمله احتمالی را تهدیدی برای امنیت نیروهای امریکا و اقدامات ائتلاف بین‌المللی برای نابودی داعش دانست.

وی خواستار پایبندی به بیانیه مشترک امضاشده در سال 2019 درباره عملیات نظامی در ترکیه شد.

روز دوشنبه، رئیس جمهوری ترکیه خبر داد که کشورش به زودی اقداماتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق 30 کیلومتری مرز جنوبی‌ ترکیه با سوریه انجام خواهد داد.

سکوت معنادار روسیه در قبال تحرکات نظامی ترکیه در عمق خاک سوریه

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا