اقتصادیخبر اول

جنگ اوکراین و مشکلات اقتصادی و غذایی در عراق

در پی جنگ روسیه و اوکراین، افزایش چشمگیری در قیمت جهانی مواد غذایی ایجاد شده است و این امر بر عراق تاثیر خواهد گذاشت.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین به نظر می رسد که پیامدهای اقتصادی آن تنها به این دو کشور یا اتحادیه اروپا محدود نمی شود، بلکه به همه کشورهای جهان و از جمله عراق نیز کشیده خواهد شد.

شاید پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین به طور مستقیم بر کشور عراق تاثیر نگذارد، ولی وابستگی متقابل نظام اقتصادی جهانی به یکدیگر مصونیت هر کشوری را از آنچه اتفاق می‌ افتد دشوار می‌ سازد و کشور عراق نیز مانند دیگر کشورهای جهان در صورت ادامه جنگ اوکراین از نظر اقتصادی و غذایی تحت تاثیر قرار می گیرد.

عراق یکی از بزرگ ترین کشورهای جهان است که از طریق توزیع مواد غذایی، به ویژه آرد میان مردم از دهه نود قرن گذشته در چارچوب آنچه به عنوان کارت جیره بندی ماهانه شناخته می شود از سیستم غذایی ملی حمایت می کند. کشور عراق به صورت ماهیانه آرد را میان شهروندان توزیع می کند که حدود 9 کیلوگرم برای هر شهروند در ماه است.

با توجه به اینکه عراق به علت خشکسالی و کمبود باران به خودکفایی در کشت گندم نرسیده است، این ماده غذایی را از برخی کشورها وارد می کند.

با وجود اینکه کشور عراق گندم را از روسیه یا اوکراین وارد نمی کند، جنگ میان این دو کشور مطمئناً بر قیمت های جهانی آن تأثیر خواهد گذاشت، با توجه به اینکه بر اساس آخرین آمار، روسیه و اوکراین، هر کدام 25 درصد از تولید جهانی گندم را در اختیار دارند.

به گفته «دکتر عبدالرحمن المشهدانی»، استاد اقتصاد دانشگاه عراق، قیمت حبوبات به علت خشکسالی و آتش سوزی و کاهش تولید جهانی شاهد افزایش چشمگیری بوده است.

المشهدانی درباره آنچه به واردات عراق از گندم مربوط است به وبگاه الجزیره گفت که با وجودی که عراق، گندم را از روسیه یا اوکراین وارد نمی کند و واردات عراق از گندم معمولا از کشورهای کانادا و استرالیا و ایالات متحده آمریکا است، ولی این جنگ تقاضا برای گندم را افزایش می دهد و کشورهای دیگر هم برای واردات گندم به کشورهایی که عراق از آنها گندم وارد می کند، روی می آورند و این امر احتمالا باعث افزایش قیمت جهانی گندم خواهد شد.

تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین تنها به گندم ختم نمی شود، بلکه قیمت نفت و گاز طبیعی هم در پی جنگ روسیه و اوکراین و وابستگی بسیار اروپا به گاز روسیه افزایش چشمگیری را شاهد بوده است.

در همین راستا، المشهدانی افزود که عراق از ایران گاز وارد می کند و افزایش قیمت آن در عراق به نوع و ماهیت قراردادهای امضا شده بین بغداد و ایران و اینکه آیا قبلاً قیمت ها تعیین شده است یا برای مدت زمانی طولانی تعیین شده یا نه بستگی دارد.

به گفته المشهدانی، عامل دیگری که عراق از آن متاثر می شود در زمینه انرژی است و جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت نفت شده و با توجه به اینکه عراق صادرکننده نفت است، این امر به نفع عراق است، ولی ضرر حاصل از این مسئله آن است که عراق، فرآورده های نفتی را روزانه به میزانی که 12 میلیون لیتر برآورد می شود، وارد می کند و این امر هزینه های عراق را در این بخش افزایش می دهد.

به اعتقاد «مظهر محمد صالح»، کارشناس اقتصادی، در صورتی که جنگ در اوکراین ادامه یابد، بدون شک بحران جهانی انرژی رخ خواهد داد و با توجه به اینکه عراق، کشوری صادرکننده نفت است و به علت افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت به نظر عاملی مثبت برای اقتصاد عراق است، ولی فشارهای اقتصادی دیگری را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

وی در گفت‌وگوی خود با وبگاه الجزیره گفت که افزایش چشمگیری در قیمت جهانی مواد غذایی ایجاد شده است و این امر بر عراق تاثیر خواهد گذاشت و گندم، مهمترین عامل در بحران جهانی غذا خواهد بود که از سال گذشته آغاز شده است و این امر بر عراق که 80 درصد از مواد غذایی خود را وارد می کند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا