اقتصادیخبر اول

جنگ اوکراین و چالش های صنایع غذایی عراق

عراق سالانه بیشتر مواد غذایی از جمله روغن، شکر، شیرخشک، ادویه جات، چای و قهوه را وارد می کند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دهه ها است که کشور عراق از پسرفت آشکار در بخش صنایع و به ویژه صنایع غذایی رنج می برد و این امر در را به روی وارد کننده برای تامین نیاز داخلی باز کرده است.

دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد، از جمله جنگ ها و تحولات امنیتی که باعث خارج شدن بسیاری از کارخانه ها و مزارع از چرخه تولید شده است و در کنار آن، بارندگی کم و کمبود آب به میزان بسیاری در تولید محصولات این صنعت حیاتی تاثیر گذاشته است.

کارشناسان بر ضرورت فراهم کردن عواملی که سلامت بخش کشاورزی برای حمایت از صنایع غذایی را تامین می کند، تاکید می کنند.

اولین آنها، توافق برای تضمین سهم آبی عراق است و اجرای پروژه هایی که ذخایر آب کافی را برای امکان کشت محصولات فراهم می کند، با توجه به اهمیت توقف واردات موادی که عراق در آن به خودکفایی می رسد برای اطمینان از عدم آسیب به تولیدات داخلی و فراهم کردن محصولاتی با قیمت های نسبتاً قابل قبول برای حمایت از صنایع غذایی.

«قیصر الهاشمی»، مشاور وزارت صنعت در امور توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق درباره چگونگی برطرف کردن این پسرفت تاکید کرد که  بخش صنعت به طور کل یا آنچه به صنایع غذایی مربوط است نیازمند تامین زمین و سوخت و همچنین ثبات انرژی است که 30 درصد ظرفیت های تولید را تشکیل می دهد و در نبود آن نمی توان با محصولات غذایی تولید شده در کشورهای منطقه مانند ترکیه، ایران، سوریه و عربستان سعودی رقابت کرد.

وی در ادامه افزود که این کشورها دارای منابع اولیه ای هستند که در تولید محصول مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر ثبات انرژی نزد آنها و نظارت کیفی برای تضمین کیفیت محصولات.

استان بابل دهه هاست که از مهم ترین استان های عراق در زمینه صنایع غذایی به شمار می رود.

شهر المدحتیه در منطقه حمزه غربی که در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر حله، مرکز استان بابل قرار دارد، از سال 2017 پیشتاز تولید بهترین صنایع غذایی در زمینه روغن و شکر بوده است.

شرکت اتحاد صنایع غذایی عراق، بزرگ ترین کارخانه تصفیه روغن را طبق مشخصات بین المللی با استفاده از روش های نوین بسته بندی افتتاح کرده است.

ظرفیت تولید کارخانه روغن که حدود یک‌ونیم هکتار از زمین های المدحتیه را دربر گرفته است به 3600 تن دانه سویا و 2400 تن دانه آفتابگردان در روز می رسد.

مدیریت شرکت در ماه ژوئن گذشته اعلام کرد که ساخت کارخانه دوم روغن(کارخانه روغن الریان) به میزان 70 درصد تکمیل شده است و انتظار می رود ظرفیت تولید آن به 3200 تن در یک روز برسد.

بر اساس گزارشی که در ابتدای سال جاری توسط انجمن صادرکنندگان زیتون و روغن زیتون در دریای اژه تهیه شده است، عراق سالانه بیشتر مواد غذایی از جمله روغن، شکر، شیرخشک، ادویه جات، چای و قهوه را وارد می کند.

اوکراین تامین کننده اصلی روغن آفتابگردان خام تا 80 درصد در جهان است، علاوه بر سایر مواد غذایی مانند غلات.

هنگامی که جنگ اوکراین و روسیه در فوریه 2022 آغاز شد، قیمت روغن های گیاهی در جهان دو برابر شد و کشور ترکیه صادرات روغن زیتون را متوقف کرد که عراق سومین واردکننده بزرگ آن پس از آلمان و آمریکا به شمار می رود.

در این باره، «دعاء صبار»، پژوهشگر دانشکده آموزش علوم انسانی دانشگاه بابل می گوید: کمبود باران و آب و خشکسالی در عراق منجر به توقف بسیاری از صنایع غذایی شد، به ویژه کارخانه های بزرگ در شهر اسکندریه که بارها و بارها از مسئولان و نهاد های دولتی برای احیای این کارخانه ها درخواست کرده ایم که بازار داخلی را با محصولات بسیاری تامین می کند و کشور را از واردات بی نیاز می کند و می تواند درصد بیکاری را کاهش دهد و فرصت های شغلی بسیاری برای جوانان فراهم کند.

مسئولان بر لزوم دستیابی به همکاری و مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی برای غلبه بر موانع و فراهم کردن مواد غذایی با کیفیت مناسب و با قیمت های قابل قبول تاکید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا