اقتصادیخبر اول

رقابت شرکت های جهانی برای مشارکت در پروژه 30 میلیارد دلاری توسعه میدان های گازی قطر

قطر در پی سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری برای توسعه میدان‌های گازی خود برآمده تا تولید گاز خود را تا سال 2027 به حدود 130 میلیون تُن برساند.

میدل ایست نیوز: شرکت‌های اکسان موبیل و توتال امیدوارند که بتوانند در پروژه عظیم قطر برای افزایش تولید گاز سهم پیدا کنند.

به گزارش «الشرق ـ بلومبرگ» شرکت دولتی گاز قطر قرار است تا پایان این هفته تصمیم نهایی خود درباره مشارکت با شرکت‌های خارجی را اعلام کند. همزمان شرکت شل هم درخواست‌های خود برای مشارکت در پروژه را داده است.

در حالی که اتحادیه اروپا می‌کوشد وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد، قطر در پی سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری برای توسعه میدان‌های گازی خود برآمده تا تولید گاز خود را تا سال 2027 به حدود 130 میلیون تُن برساند.

در فاز اول این پروژه قرار است 4 ایستگاه میعان گازی با ظرفیت 8 میلون تُن ساخته شود.

این در حالی است که صادرات گاز قطر در ماه آوریل گذشته 7.5 میلیون تُن بوده است. قطر و امریکا و استرالیا بر سر مقام بزرگ‌ترین صادرکننده گاز رقابت تنگاتنگی دارند.

در این راستا، شرکت‌های «توتال» و «اکسون موبیل» حاضر به توضیح به «بلومبرگ» نشده‌اند و توضیحات را به دوحه واگذار کرده‌اند.

اما «شل» تأکید کرد که اگر در این پروژه برنده شود بسیار خبر خوبی خواهد بود.

در هفته‌های گذشته، پس از حمله روسیه به اوکراین و تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، قطر میزبان مقامات گوناگون اروپایی از جمله «جوزپ بورل»، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وزیر اقتصاد آلمان بوده است.

شرکت انرژی قطر از خبرنگاران دعوت کرده که روز یکشنبه آینده در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شوند اما علت این فراخوان را اعلام نکرده است. گفته شده که قرار است مدیر کل توتال و مقامات ارشد اکسان موبیل در این کنفرانس حاضر شوند.

در ماه گذشته سعد بن شریده الکعبی، وزیر مشاور در امور انرژی قطر، در مصاحبه با نشریه آلمانی «هاندلسبلات» تأکید کرد که همان‌طور که خریداران در پی متنوع کردن منابع خرید سوخت هستند، قطر نیز اهمیت بسیاری به متنوع کردن مشتریان گاز خود می‌دهد و نمی‌خواهد همه گاز خود را به آلمان بفروشد.

او گفت که با اجرایی شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری قطر و امریکا برای توسعه میدان‌های گازی، تا سال 2024 شاهد افزایش حجم تولید گاز به 65 میلیون تُن در سال خواهیم بود که به معنای تقریبا دوبرابر شدن تولید گاز است.

منبع
الشرق بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا