اقتصادیخبر اول

چرا مصر نیمی از بودجه خود را به اقتصاد سبز اختصاص داده است؟

مصر با سرعت فراوان به سمت اقتصاد سبز گام برمی‌دارد و نیمی از بودجه سال مالی 2024-2025 خود را به این عرصه اختصاص داده است.

میدل ایست نیوز: مصر با سرعت فراوان به سمت اقتصاد سبز گام برمی‌دارد و نیمی از بودجه سال مالی 2024-2025 خود را به این عرصه اختصاص داده است.

اقتصاد سبز طبق تعریف اقتصادی است که برای افزایش رفاه و عدالت اجتماعی تلاش می‌کند و در آن توجه ویژه به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش اشتغال و تحقق هم‌افزایی میان چهار جنبه توسعه پایدار یعنی محیط زیست، جامعه، اقتصاد و فناوری می‌شود.

به گزارش «الجزیره» راهبرد مصر برای تحقق اقتصاد سبز با اجرای پروژه‌های عظیم در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر همراه است. همزمان مصر قرار است در نوامبر آینده در شرم‌الشیخ که اولین شهر کاملا سبز مصر خواهد شد میزبان کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی خواهد بود.

کارشناسان تأکید می‌کنند که روند تبدیل اقتصاد مصر به اقتصاد سبز هنوز در گام‌های اولیه است هرچند از مرحله برنامه‌ریزی وارد فاز اجرا شده و در این راستا پروژه‌های عظیمی در آستانه بهره‌برداری است که یکی از آنها پایتخت اداری جدید مصر در 60 کیلومتری شرق قاهره است.

«عبدالنبی عبدالمطلب»، کارشناس اقتصادی مصری، تأکید می‌کند که توجه به اقتصاد سبز در سراسر جهان رواج پیدا کرده و مصر نیز سیاستی راهبردی در این راستا تعریف کرده است.

به گفته عبدالمطلب، دولت  مصر اعلام کرده که 691 پروژه با ارزش 447.3 میلیارد جنیه (هر دلار: 18.7 جنیه) در بخش‌های انرژی و برق و حمل و نقل و مسکن با رویکرد اقتصاد سبز تعریف کرده است.

با وجود این، عبدالمطلب معتقد است که هنوز اقتصاد سبز در مصر به یک برنامه فراگیر همه‌جانبه تبدیل نشده است هرچند این کشور امکانات فراوانی برای موفقیت در این عرصه دارد.

«ابراهیم الطاهر»، روزنامه‌نگار امور اقتصادی، نیز تأکید می‌کند که مصر به کشوری پیشگام در سطح جهان عرب و خاورمیانه در عرصه اقتصاد سبز تبدیل شده است.

به گفته وی، سابقه این موضوع به سال 2020 مربوط می‌شود که مصر برای اولین بار در خاورمیانه و آفریقا اوراق قرضه سبز صادر کرد که هدف از آنها تأمین اموال لازم برای پروژه‌هایی است که به محیط زیست آسیب کم‌تری بزنند.

به نظر الطاهر، مصر هنوز راه زیادی در پیش دارد و مثلاً بررسی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا در قاهره سالانه 47 میلیارد جنیه به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند، ضمن اینکه مصر همچنان به میزان 96 درصد به سوخت‌های فسیلی وابسته است و وابستگی‌اش به انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از 4 درصد نیست.

در ماه مه گذشته، دولت مصر «سند راهبرد ملی تغییرات اقلیمی در 2050» را منتشر کرد که هزینه اجرای آن 324 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی دولتی، 15 درصد هزینه‌های بودجه عمومی کشور در سال مالی 2021-2022 به اقتصاد سبز اختصاص یافت، این مبلغ در سال مالی 2022-2023 به 30 درصد یعنی 336 میلیارد جنیه افزایش یافت و در بودجه 2024-2025 نیز به 50 درصد افزایش یافته است.

مصر اولین کشور خاورمیانه و آفریقا خواهد بود که قرار است اوراق قرضه بین‌المللی 5 ساله به ارزش 750 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز صادر کند.

بانک اوروپایی بازسازی و توسعه که دفتر مرکزی آن در لندن است برنامه‌ای 5 ساله برای همکاری با بانک مرکزی مصر برای توسعه اقتصاد سبز تعریف کرده که از سال 2022 آغاز شده است.

همزمان دولت مصر توافق‌نامه‌ای با کنسرسیومی از شرکت‌های نروژی و هلندی و اماراتی برای تولید هیدروژن سبز (منبع اصلی انرژی پاک) امضا کرده است.

مهم ترین پروژه‌های سبز اجرا شده یا در حال اجرا در مصر بدین ترتیب است:

ـ پروژه انرژی خورشیدی بنبان در استان اسوان (جنوب)؛

ـ پروژه تولید برق از انرژی باد در خلیج سوئز؛

ـ پروژه قطار برقی با ظرفیت انتقال 500 هزار مسافر در روز؛

ـ پروژه مونوریل پایتخت اداری و شهر 6 اکتبر (در غرب قاهره) که روزانه 650 هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند؛

ـ افزایش 44.9 درصدی خودروهای گازسوز؛

ـ پروژه‌های آب‌شیرین کن در شهر علمین (شمال غرب) و شهر البقر در (شمال).

 

همچنین بخوانید:

قرارداد 8 میلیارد دلاری مصر با زیمنس برای ساخت شبكه قطار سریع السیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا