خبر اولسیاسی

امیرعبداللهیان: امریکا با بسته جدید ایران موافقت کرد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد، گفت: پکیج سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم و آمریکا آن را پذیرفت.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز سه‌شنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «بلاول بوتو زرداری»، همتای پاکستانی خود در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد، گفت: پکیج سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم و آمریکا پذیرفت، ولی بر تصویب قطعنامه هم تاکید داشت.

وزیر امور خارجه ایران به قطعنامه اخیر صادر شده در شورای حکام آژانس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از موضوعات دیگری که به عنوان دستورکار مشترک ما در گفت‌وگوهای امروز قرار داشت، چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است.

ایران هیچگاه از میز مذاکره فرار نکرده‌ است

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده است و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که همکارم آقای باقری با آقای انریکه مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتند، برداشته‌ایم و همچنین با تبادل پیام‌هایی که در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد، اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو، منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر و در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار تبادل پیام‌های غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن و علیرغم پیشرفت‌هایی که در مسیر این گفت‌وگوها قرار داشت، به یکباره طرف امریکایی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران و البته اخذ امتیاز بیشتر در مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد و علیرغم اینکه طرف امریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست، ولی نفس قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار بر حذر کنیم.

ایران یک پکیج سیاسی و ابتکار جدید را روی میز قرار داد

وی ادامه داد: ما یک پکیج سیاسی جدید و ابتکار جدید را روی میز قرار دادیم، طرف امریکایی این ابتکار را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه هم تأکید داشت، در نتیجه جمهوری اسلامی ایران هم با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود در حوزه‌هایی که از طریق سازمان انرژی اتمی اعلام، اجرایی و عملی شد و به صورت رسمی هم قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد، این اقدامات را انجام دادیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون نیز در کنار قطعنامه، اقدامات بیشتر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد اما ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباطات ما در عرصه‌های دیپلماتیک و پیام‌های ما از طریق آقایان مورا مذاکره کننده اتحادیه اروپا و بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال تبادل است. جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و منطق مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

منبع
خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا