خبر اولسیاسی

به بهانه تیتر روزنامه ایرانی؛ فحاشی طرفداران صدر علیه ایران به سبک بعثی ها

با اعلام استعفای نمایندگان جریان صدر در مجلس، رسانه های نزدیک به وی با حملات گسترده علیه ایران در پی فرافکنی درباره ناکامی سیاسی وی برآمده‌اند.

میدل ایست نیوز: با اعلام استعفای نمایندگان جریان صدر در مجلس که نتیجه شکست همه تلاش‌های او برای پیشبرد پروژه سیاسی‌اش بود، رسانه های نزدیک به وی با حملات گسترده علیه ایران در پی فرافکنی درباره این ناکامی سیاسی برآمده‌اند.

دستور مقتدی صدر درباره استعفای همه نمایندگان جریان صدر در مجلس که به معنای از دست رفتن برگ برنده وی در فضای سیاسی عراق است، بحران سیاسی عراق را وارد مرحله تازه‌ای کرده و این نگرانی را ایجاد کرده که صدر وارد مرحله سیاست‌ورزی خیابانی شود.

در این میان، تیتر اصلی نشریه ایرانی «صبح نو» که در صفحه اول شماره روز سه شنبه (14 ژوئن) با انتشار تصویر مقتدی صدر از وی به «ضد وحدت» یاد کرده بود بهانه تازه‌ای به این رسانه‌های نزدیک به صدر داد تا با جوسازی گسترده و کشاندن کار به حد فحاشی، با گفتمانی شبیه به گفتمان رسانه‌های عربی هوادار رژیم بعث، ایران را به عنوان عامل ایجاد بحران در عراق وانمود کنند.

در این راستا، کانال تلگرامی «جدار نیوز»، وابسته به هواداران صدر، از مخاطبان خود خواست که به صفحه توئیتر این نشریه حمله کنند و با انتشار تصویری از آتش زدن پرچم ایران در عراق توصیه کرد که این تصویر را در پاسخ به توئیت روزنامه «صبح نو» که به گفته این کانال متعلق به «شبه نظامیان تروریست سپاه پاسداران» است منتشر کنند.

این کانال همچنین با انتشار مطلبی نوشت که «برخی از ما می‌پرسند که چرا به پرچم ایران که اسم خدا بر آن آمده اهانت می‌کنید و در جواب میگوییم در پرچم داعش هم اسم خدا و پیامبر خدا آمده بود، این دو پرچم منبع تروریسم و ویرانی عراق هستند و اهانت به آنها “مستحب واجب” است».

این کانال که در طی چند ساعت چندین پست ضد ایرانی منتشر کرد از این هم فراتر رفت و در اقدامی نامعمول پُستی به زبان فارسی نیز منتشر کرد و نوشت: «ما صدریان ایران تروریست را با پاهای خود در هم می کوبیم».

کانال «اوروک نیوز»، دیگر بازوی پروپاگاندای جریان صدر در عراق، نیز به همین ترتیب حملات تندی را علیه ایران ترتیب داد و از جمله با اقتباس از آیه قرآنی نوشت که «یهودیان و مسیحیان و ایرانیان از تو راضی نخواهند شد جز به اینکه پیرو آنان شوی». و افزود که «هیهات که چنین شود».

این کانال با انتشار صفحه اول شماره‌ای از نشریه ایرانی «صبح نو» که در سال 2020 با انتشار تصویر مقتدی صدر در کنار هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، از وی به عامل وحدت یاد کرده بود، نوشت که «فتواهای ایرانی در برخورد با هرکس که در برابر امپراتوری فارسی نژادپرست بایستد آماده است».

همزمان، كاربرانی در شبکه‌های اجتماعی که به هوادارای از رژیم بعث شناخته می‌شوند نیز در پی موج‌سواری در این فضا برآمده و فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کردند که با اهانت‌هایی به رهبر ایران نیز همراه بود.

گفتنی است که جوسازی علیه ایران و تحریک افکار عمومی عراق تحت عنوان آنچه «دخالت ایران در امور عراق» خوانده می‌شود گفتمانی رایج در رسانه‌های بعثی است و رسانه‌های وابسته به مقتدی صدر نیز گاه ــ شاید از سر بی اطلاعی و کم‌تجربگی ــ با آنان هم‌نوا می‌شوند.

یکی از روش‌های معمول این کانال‌ها که هر از چندی تکرار می‌شود، اعلام خبری به نقل از «منبع آگاه» درباره رسیدن سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، یا دیگر مقامات ارشد ایرانی به نجف و درخواست دیدار با مقتدی صدر و رد این درخواست از جانب وی است.

در زمان سفر سردار قاآنی به نجف اشرف در ماه فوریه گذشته نیز این کانال‌ها تبلیغات گسترده‌ای را علیه وی راه‌ انداختند و حتی از وی به الفاظی زشت و توهین‌آمیز یاد کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا