خبر اولسیاسی

دادگاه سازمان ملل دو عضو حزب‌الله را به شرکت در قتل رفیق حریری محکوم کرد

دادگاه ویژه سازمان ملل، دو عضو جنبش حزب‌الله را به دلیل دست داشتن در قتل «رفیق حریری»، نخست وزیر اسبق لبنان به حبس ابد محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: دادگاه ویژه سازمان ملل در لبنان به طور غیابی دو عضو جنبش حزب‌الله را به دلیل دست داشتن در قتل 22 نفر از جمله «رفیق حریری»، نخست وزیر اسبق لبنان در سال 2005 به حبس ابد محکوم کرد.

رئیس دادگاه ویژه سازمان ملل در این باره اعلام کرد که شعبه تجدیدنظر به اتفاق آرا تصمیم گرفت حبیب مرعی و حسین عنیسی را به حبس ابد، محکوم کند.

وی افزود که جنایات محکومان نه تنها قربانیان مستقیم خود، بلکه کل ملت لبنان را به وحشت انداخت.

وزارت امور خارجه امریکا نیز از حکم صادر شده برای این دو عضو حزب‌الله استقبال کرد.

قضات دادگاه تجدیدنظر در مارس گذشته اعلام کردند که در سال 2020، حبیب مرعی و حسین عنیسی به اشتباه و بدون شواهد کافی، تبرئه شدند.

با این حال، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران اعلام کردند که بعید است، این دو نفر زندانی شوند، زیرا حزب الله بارها از استرداد این دو عضو خود و یا حتی به رسمیت شناختن دادگاهی که آنها را محاکمه کرده، خودداری کرده است.

رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان در روز 14 فوریه سال 2005 بر اثر انفجار یک کامیون مملو از مواد منفجره توسط یک بمبگذار انتحاری در حین عبور کاروان وی به قتل رسید؛ این حادثه 22 کشته و 226 زخمی برجای گذاشت.

ترور رفیق حریری با تظاهرات گسترده‌ای همراه شد و پس از آن نیروهای سوریه پس از 29 سال از لبنان عقب‌نشینی کردند.

با خروج ارتش سوریه، جنبش المستقبل به رهبری سعد حریری، پیروز انتخابات پارلمانی در سال‌های 2005 و 2009 شد.

سعد حریری: رای دادگاه واضح‌ترین دلیل در محکومیت حزب الله است

سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و فرزند رفیق حریری هم به رای دادگاه واکنش نشان داد و گفت که رای دادگاه بین‌المللی واضح‌ترین دلیل در محکومیت حزب الله در ماجرای قتل پدرش است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا