خبر اولسیاسی

مسعود بارزانی: قانون اساسی فصل‌الخطاب حل بحران‌های عراق باشد

رهبر حزب دموکرات کردستان خاطرنشان کرد که انتخابات پارلمانی در عراق در اکتبر گذشته برگزار شد، اما برخی اجازه ندادند که کارها بر اساس نتایج پیش برود.

میدل ایست نیوز: «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات کردستان به همراه «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق و «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی این اقلیم در مراسم رونمایی از مجموعه 6 جلدی “جنبش بارزان” که شامل 2 هزار و 300 سند تاریخی می‌شود، حاضر شد و به سخنرانی پرداخت؛ این مجموعه شامل اسنادی است که از آرشیو مرکز استانبول و وزارت امور خارجه ایران و مرکز اسناد پارلمان ایران جمع‌آوری شده است.

مسعود بارزانی در این مراسم به مسائل روز عراق هم پرداخت و گفت که با یکدیگر برای حل بحران سیاسی در عراق تلاش می‌کنیم ولی کتمان نمی‌کنم که این یک بحران عمیق است.

رهبر حزب دموکرات کردستان با بیان اینکه قانون اساسی عراق ایده‌آل نیست ولی خوب است، گفت که متاسفانه کسی به قانون اساسی پایبند نبوده است.

وی تاکید کرد که اگر بغداد جدی است و اراده‌ای برای حل بحران‌ها دارد، قانون اساسی معیاری برای حل مشکلات خواهد بود ولی نمی‌توان پذیرفت که قانون اساسی مورد تفسیر گزینشی قرار بگیرد.

بارزانی که حزبش با ائتلاف صدر به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف السیاده به رهبری محمد الحلبوسی، ائتلاف سه‌گانه‌ای را تشکیل داده بود، خاطرنشان کرد که انتخابات پارلمانی در عراق در اکتبر گذشته برگزار شد، اما برخی اجازه ندادند که کارها بر اساس نتایج پیش برود.

یکشنبه گذشته مقتدی صدر به رئیس فراکسیون جریان صدر دستور داد که استعفاهای نمایندگان این جریان را به هیئت رئیسه تقدیم کند.

در پی این اسعفا شاخوان عبدالله، نائب رئیس دوم پارلمان عراق اعلام کرد که ائتلاف سه گانه میان مقتدی صدر، محمد الحلبوسی و مسعود بارزانی تمام شده است و حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده در صورت تمایل به ادامه همکاری باید به چارچوب و نام مشترکی برسند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا