اجتماعیاقتصادی

برنامه ریزی عراق برای اجرای سیاست کنترل جمعیت

دولت عراق از برنامه‌ریزی خود برای راه‌اندازی سیاست جدید جمعیتی با هدف کنترل جمعیت و تحدید نسل خبر داد.

میدل ایست نیوز: دولت عراق از برنامه‌ریزی خود برای راه‌اندازی سیاست جدید جمعیتی با هدف کنترل جمعیت و تحدید نسل خبر داد.

پیش از این نهادهای اقتصادی نسب به رشد شدید جمعیت در عراق هشدار داده بودند. بر اساس آمارها، سالانه یک میلیون نفر به جمعیت عراق افزوده می‌شود و جمعیت این کشور تا سال 2030 بیش از 50 میلیون تن و تا 2050 بیش از 80 میلیون خواهد بود.

در این راستا، «ضیاء عواد کاظم»، رئیس دستگاه مرکزی آمار عراق، امروز (سه‌شنبه 21 ژوئن) در گفت‌وگو با نشریه رسمی «الصباح» عراق گفت که با توجه به عدم برگزاری سرشماری عمومی، آمار دقیقی از جمعیت عراق وجود ندارد اما بر اساس برآوردها جمعیت عراق به 41 میلیون تن رسیده و این عدد به شدت در حال رشد است.

او گفت که وزارت برنامه‌ریزی عراق قرار است به مناسبت روز جهانی جمعیت (11 ژوئیه) از سند راهبردی سیاست‌گذاری جمعیتی رونمایی کند که در آن بر کنترل جمعیت و بهداشت زادوولد تأکید شده است.

پیش از این دولت عراق به دشواری اجرای قانونی درباره تحدید نسل در این کشور به علت مسائل فرهنگی و آمار بالای زادوولد اذعان کرده بود.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی نسبت به آثار منفی این رشد جمعیت به خصوص در نبود برنامه‌ریزی برای توسعه متناسب با آن هشدار داده بودند.

سلام القیسی، استاد جامعه‌شناسی عراقی، تأکید می‌کند که آداب و رسوم اجتماعی در عراق محل اصلی اختلافات بر سر کنترل جمعیت در این کشور است چون بخش بزرگی از جامعه عراق زیر بار چنین محدودیت‌هایی نمی‌رود و با صرف تصویب قانون نمی‌شود این‌گونه سیاست‌ها را پیش برد.

به گفته وی فقط با فرهنگ‌سازی که باید با هماهنگی نهادهای آموزشی و اجتماعی و نیز با مشارکت روحانیون انجام شود، می‌توان در این باره آگاهی ایجاد کرد.

در سال گذشته، «عبدالزهره الهنداوی»، سخنگوی رسمی وزارت برنامه‌ریزی عراق، گفت که این وزارتخانه برنامه‌ای برای کنترل جمعیت ندارد چون چنین برنامه‌هایی معمولا در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه خواهند بود.

او گفت که وزارت برنامه‌ریزی می‌کوشد که با فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی مردم برای کاهش روند افزایش جمعیت تلاش کند ضمن آنکه تمرکز اصلی را بر تحقق توسعه و برنامه‌ریزی مناسب برای تبدیل شدن جمعیت جوان به ابزار قدرت کشور و رشد و توسعه قرار داده است.

الهنداوی افزود که اکثر کشورهایی که سیاست‌های کنترل جمعیت را اجرا کردند با مشکلاتی همچون گسست نسلی و کمبود نیروی کار جوان و پیر شدن جمعیت مواجه شدند.

سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق تأکید کرد که مشکل عراق در اصل افزایش جمعیت نیست بلکه نامتناسب بودن آن با توسعه و رشد کشور است و افزود که رشد جمعیت عراق نسبت به یک دهه پیش کاهش یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا