خبر اولسیاسی

جزئیات توافقات حزب دموکرات و چارچوب هماهنگی برای حل بحران سیاسی عراق

نایب رئیس مجلس عراق و عضو ارشد حزب دموکرات کردستان از تفاهم این حزب با نیروهای چارچوب هماهنگی درباره برون‌رفت از بحران سیاسی در عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: نایب رئیس مجلس عراق و عضو ارشد حزب دموکرات کردستان از تفاهم این حزب با نیروهای چارچوب هماهنگی درباره برون‌رفت از بحران سیاسی در عراق خبر داد.

به گزارش «العربی الجدید»، «شاخوان عبدالله»، نایب رئیس مجلس عراق، در مصاحبه با یک رسانه کردی گفت که با کنار رفتن جریان صدر از صحنه، چارچوب هماهنگی خود به خود جانشین آن شد و افزود که حزب دموکرات و ائتلاف السیاده (الحلبوسی) پس از اطمینان از رویکرد چارچوب هماهنگی و موضعش در قبال اختلافات بغداد و اربیل در جلسه روز گذشته مجلس حاضر شدند.

او تأکید کرد: «ما دیدگاهمان درباره روند سیاسی کشور را با چارچوب هماهنگی در میان گذاشتیم و آنها دیدگاه ما را پذیرفتند».

عبدالله افزود که حزب دموکرات شرط‌های خود را تعیین کرده که شامل «شراکت، توافق، توازن در صحنه سیاسی و نیز حل و فصل مسئله امنیت و گاز و بندهای اجرانشده قانون اساسی» است.

او تأکید کرد: «به صراحت گفتیم که حاضر به مشارکت در دولتی که برخی هسته‌هایش هر روز به اقلیم کردستان راکت پرتاب می‌کنند نیستیم، ضمن اینکه مسئله نفت و گاز در اقلیم کردستان و حکم دادگاه فدرال در این باره را نیز صریحا مطرح کردیم».

نایب رئیس مجلس عراق در این راستا از تفاهم درباره «تصویب قانون جدید نفت و گاز در مجلس با همکاری اربیل و بغداد» خبر داد و گفت که تنظیم این قانون آغاز شده است.

او گفت که در مذاکرات حزب دموکرات و چارچوب هماهنگی بر ضرورت انحصار سلاح به دست حکومت و پایان دادن به فعالیت نیروهای خارج از تشکیلات مسلح رسمی کشور تأکید شده است و افزود که «چارچوب هماهنگی با این مسائل مخالف نیست».

وی تأکید کرد که این تفاهمات باید «پیش از تصویب کابینه جدید» عملی شود.

جلسه فوق‌العاده مجلس عراق روز پنج شنبه (23 ژوئن) با حضور 202 نماینده برگزار شد که در آن 64 نماینده جدید که به جای نمایندگان مستعفی جریان صدر وارد مجلس شده‌اند سوگند یاد کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا