اقتصادیخبر اولسیاسی

شرکت بزرگ نفتی امریکایی از اقلیم کردستان خارج شد

شرکت نفتی امریکایی «بیکر هیوز» اعلام کرد که در احترام به حکم دادگاه فدرال عراق و دستورالعمل وزارت نفت این کشور، فعالیت‌های خود در اقلیم کردستان عراق را متوقف می‌کند.

میدل ایست نیوز: شرکت نفتی امریکایی «بیکر هیوز» اعلام کرد که در احترام به حکم دادگاه فدرال عراق و دستورالعمل وزارت نفت این کشور، فعالیت‌های خود در اقلیم کردستان عراق را متوقف می‌کند.

به گزارش نشریه رسمی «الصباح» عراق، اقدام این شرکت بزرگ امریکایی گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام مشابه شرکت‌های بزرگ دیگر مانند هالیبرتون و شلمبرگر را تقویت کرده است.

در این راستا، «نبیل المرسومی»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که از سال 2005 تاکنون 57 شرکت خارجی در بخش‌های نفت و گاز اقلیم کردستان قرارداد امضا کرده‌اند که تعداد اندکی از آنها شرکت‌های بزرگ جهانی هستند.

او گفت که با شدت گرفتن اختلافات میان بغداد و اربیل و پس از آنکه وزارت نفت عراق شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان را در لیست سیاه خود قرار داده و اعلام کرده که با آنها قراردادی نخواهد بست، شرکت بیکر هیوز که از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی در سطح جهان است از اقلیم کردستان خارج شده است.

وی افزود که این شرکت پروژه‌های بزرگی در میدان‌های گازی جنوب عراق دارد و 370 میلیون دلار در میدان‌های نفتی الغراف و ناصریه سرمایه‌گذاری کرده است.

المرسومی افزود که اقدام بیکر هیوز در تولید نفت اقلیم کردستان تأثیر مستقیم خواهد گذاشت ضمن اینکه احتمال خروج دیگر شرکت‌ها از جمله هالیبرتون و شلمبرگر نیز بالاست.

«سوران عمر»، عضو کمیسیون اقتصاد و صنایع مجلس عراق، نیز گفت که انتظار می‌رود شرکت‌های دیگری نیز به فعالیت خود در اقلیم کردستان پایان دهند.

او گفت که توقف فعالیت این شرکت‌ها تأثیر مستقیم بر درآمدهای اقلیم کردستان خواهد داشت چون 90 درصد درآمدهای اقلیم کردستان عراق از نفت تأمین می‌شود و توقف استخراج و فروش نفت به معنای قطع درآمدهای اقلیم کردستان خواهد بود.

وی افزود که تنها راه حل مشکل پیش آمده، تصویب قانون نفت و گاز در مجلس نمایندگان عراق است.

روز جمعه، «شاخوان عبدالله»، نایب رئیس مجلس عراق، از تفاهم حزب دموکرات با نیروهای چارچوب هماهنگی درباره «تصویب قانون جدید نفت و گاز در مجلس با همکاری اربیل و بغداد» خبر داد و گفت که تنظیم این قانون آغاز شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا