خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

سهم‌خواهی از دولت آینده؛ کلیدواژه فروپاشی ائتلاف‌های اهل سنت عراق

رهبر حزب "الجماهیر الوطنیه" عراق چند روز قبل از همپیمانی با رئیس پارلمان این کشور خارج شد؛ بسیاری از تحلیلگران این شکاف را با سهم‌خواهی بیشتر جریان‌های سنی در دولت آینده مرتبط می‌دانند.

میدل ایست نیوز: همزمان با سرعت گرفتن روند تشکیل دولت در عراق، ائتلاف‌های سیاسی هم شاهد فروپاشی و چنددستگی شده‌اند و اولین مورد را می‌توان خروج «احمد الجبوری» (ابو مازن) و نمایندگان حزبش “الجماهیر الوطنیه” از ائتلاف السیاده به رهبری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و پیوستن آنها به ائتلاف العزم، برشمرد.

برخی تحلیلگران سیاسی هم دلیل این جدایی را به اطمینان ابو مازن از عدم دستیابی وی به پست‌های وزارتی در دولت آینده مرتبط دانستند و پیش‌بینی کردند که این چنددستگی و انشقاق در داخل ائتلاف تحت رهبری رئیس پارلمان روند افزایشی داشته باشد.

در همین حال «غاب الدعمی»، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که در مرحله پیش‌رو شاهد تضعیف قدرت سیاسی محمد الحلبوسی خواهیم بود و انصراف الحمد الجبوری و نمایندگان حزبش از ائتلاف السیاده، آغاز روند تضعیف رئیس پارلمان عراق و آغازی برای قدرت گرفت ائتلاف العزم خواهد بود.

احمد الجبوری (ابو مازن) روز جمعه از خروج خود از ائتلاف السیاده و بازگشت به آنچه “ائتلاف سابق ما، العزم” خواند، خبر داد و برای این اقدام خود، دلایل مختلفی از جمله تصمیم مقتدی صدر برای خروج از روند سیاسی عراق را برشمرد.

وی روز جمعه 24 ژوئن با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که حزب متبوع وی برای کنار هم نشاندن رقبای سیاسی تلاش می‌کند و به احکام دستگاه قضایی احترام می‌گذارد.

ابو مازن با بیان اینکه پیش از این در یک پیمان مستحکم و منسجم بوده اما تصمیم مقتدی صدر درباره استعفای نمایندگانش موجب تغییر صحنه سیاسی عراق می‌شود، تاکید کرد که همپیمانان سیاسی ممکن است با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کنند اما این به معنای قطع کامل ارتباط نیست.

الدعمی در ادامه گفت‌وگوی خود با العالم الجدید گفت که شخصیت‌ها و طرف‌های دیگری به زودی ائتلاف السیاده را ترک خواهند کرد و به ابو مازن در ائتلاف العزم خواهند پیوست و این مساله به تضعیف بیشتر الحلبوسی منجر خواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد که دلیل خروج ابو مازن از ائتلاف السیاده مرتبط با تقسیم پست‌های وزارتی در دولت آینده است، به خصوص که رسیدن محمد الحلبوسی به ریاست پارلمان، باعث شد تا وی از اکثر سهمیه نمایندگان ائتلاف خود استفاده کند و بدین ترتیب سهمیه جریان اهل سنت از وزارتخانه‌ها در دولت آینده متعلق به ائتلاف العزم خواهد بود و این مساله باعث شده تا شخصیت‌ها و جریان‌های اهل سنت به سمت ائتلاف العزم تمایل پیدا کنند تا سهمیه‌ای از مناصب وزارتی داشته باشند.

«خمیس الخنجر» از چهره‌های سیاسی عراق در انتخابات پارلمانی این کشور، ائتلاف عزم را تشکیل داد و بسیاری از جریان‌های سیاسی اهل سنت به آن پیوستند و در مقابل نیز محمد الحلبوسی، حزب تقدم را تشکیل داد و برخی دیگر از شخصیت‌های اهل سنت به وی پیوستند و بعد از انتخابات و نزدیک شدن الحلبوسی و الخنجر به یکدیگر تعدادی از نمایندگان “عزم” و در راس آنها “مثنی السامرائی” و “محمود المشهدانی” با جدا شدن از خمیس الخنجر، ائتلاف “العزم” را تشکیل دادند.

خمیس الخنجر (سمت راست) و محمد الحلبوسی (سمت چپ)

پیش از جلسه اول پارلمان عراق هم الخنجر و الحلبوسی ائتلاف السیاده را تشکیل دادند و الخنجر به ریاست این ائتلاف رسید و الحلبوسی در جایگاه ریاست مجلس قرار گرفت.

ائتلاف السیاده البته در ماه گذشته شاهد اختلافات شدیدی بود، به ویژه پس از آنکه دادگاه عالی فدرال عراق، عضویت مشعان الجبوری، نماینده معروف این ائتلاف را به دلیل ارائه مدرک تقلبی لغو کرد و باعث شد تا الجبوری حملات تندی را علیه الحلبوسی انجام دهد.

«علی البیدر»، تحلیلگر سیاسی نیز در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که فراکسیون‌های اهل سنت پارلمان و رهبران آنها هیچ اصول ثابتی ندارند و همواره به دنبال منافع خود هستند و خواستار افزایش نفوذ در قدرتند و از همین رو، شکاف و چنددستگی در ائتلاف‌های سیاسی اهل سنت رخ می‌دهد.

البیدر خاطرنشان کرد که کنار کشیدن جریان صدر از ائتلاف سه‌گانه (صدر، حزب دموکرات کردستان و السیاده) باعث خواهد شد تا دیگر جریان‌ها و شخصیت‌ها نیز از ائتلاف السیاده جدا شوند و به سمت ائتلاف‌های سیاسی جدید بروند.

این تحلیلگر سیاسی افزود که ابو مازن هم پس از آنکه احساس کرد که با بودن در ائتلاف السیاده سهمی از وزارتخانه‌ها در دولت بعدی نخواهد داشت، از ائتلاف السیاده جدا شد و به سمت ائتلاف العزم رفت و این موضوع شاید با صحبت‌های چارچوب هماهنگی با وی مرتبط باشد.

البیدر خاطرنشان کرد که دلیل انصراف ابو مازن از ائتلاف السیاده به عدم هماهنگی وی با تعدادی از طرف‌ها در ائتلاف السیاده نیز مرتبط بود که تلاش می‌کردند وی را از صحنه سیاسی کنار بزنند.

این کارشناس در ادامه گفت که خروج صدر از روند سیاسی نیز منجر به از هم گسیختگی اجماع سیاسی گذشته شده و این موضوع باعث خواهد شد تا صحنه سیاسی عراق شاهد ائتلاف‌های سیاسی جدید باشد و بنابراین با چند دسته شدن ائتلاف‌ها به خصوص ائتلاف‌های اهل سنت مواجه هستیم.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از انتخابات پارلمانی عراق، از اتحاد بین دو طیف اهل سنت عراق یعنی الحلبوسی و خنجر حمایت کرده بود و پیش از انتخابات، به طور جداگانه میزبان آنها در آنکارا بود و پس از اعلام نتایج انتخابات نیز به تقویت روابط آنها پرداخت.

با این حال در ماه‌های اخیر بار دیگر اختلاف‌ها میان الحلبوسی و الخنجر بر سر برخی سهمیه‌های وزارتی و به خصوص وزارت دفاع که الخنجر خواهان آن است، به شدت بالا گرفته است.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا