اقتصادیخبر اولسیاسی

دو نرخی شدن قیمت ها در ایران و تاثیر آن بر سفر گردشگران عراقی به این کشور

افزایش قیمت ها در ایران از جمله در فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل و یا برخی خدمات پزشکی برای اتباع خارجی، احتمال دارد این کشور را از فهرست مقاصد سفر برای متقاضیان خارجی حذف کند.

میدل ایست نیوز: دلاری شدن نرخ بلیت پروازهای داخلی در ایران برای اتباع خارجی از آنجا شروع شد که هواپیمایی کاسپین در نامه ای به دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی طرف قرارداد خود به تاریخ 31/03/1401 خواستار عدم فروش بلیت به اتباع خارجی با نرخ های مربوط به مسافران ایرانی شد.

در نامه این شرکت هواپیمایی آمده است که برابر تصمیمات متخذه، این هواپیمایی در نظر دارد نسبت به فروش بلیط هواپیما به اتباع خارجی در کلاس های نرخی ویژه از تاریخ درج شده در نامه به شرح ذیل اقدام نماید و از فروش بلیت با نرخ های مربوط به مسافران ایرانی به اتباع خارجی خودداری کند.

هواپیمایی کاسپین هشدار داد که در صورت فروش بلیت با نرخ های مربوط به مسافران ایرانی به اتباع خارجی، ضمن جریمه کردن دفتر صادرکننده از پذیرش مسافر خودداری می شود.

پس از انتشار این نامه، نامه دیگری در رسانه ها منتشر شد که از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی ایران به مدیران عامل شرکت های هواپیمایی نوشته شده بود اما تاریخ آن مربوط به 13/09/1400 بود.

رسانه های ایرانی با استناد به این نامه، نوشتند که نرخ بلیت هواپیما برای مسافران غیرایرانی دلاری شده است.

در نامه مذکور آمده است که سقف نرخ بلیت در کلیه مسیرهای داخلی برای اتباع غیر ایرانی با پروازهای زیر یک ساعت، صد دلار و پروازهای بالای یک ساعت، 150 دلار تعیین شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده با وجود اینکه این نامه مربوط به سال گذشته است، اما تاکنون این دستور العمل اجرایی نشده بود چرا که به عنوان مثال در پرواز آبادان-تهران و بالعکس که از سوی برخی شهروندان عراقی مورد استفاده قرار می گیرد، بلیت ها همچنان به تومان فروخته شده است.

پس از این اقدام هواپیمایی کاسپین و انتشار نامه مربوط به انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، حسن خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، گفت که بخشنامه افزایش نرخ بلیت مربوط به اتباع خارجی را نه رد و نه تکذیب می کند.

وی اما در ادامه اظهار داشت که برخی از شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفته اند تا برای مسافران خارجی که قصد سفر داخلی را دارند، براساس نرخ های ارزی بلیت صادر کنند و مدعی شد که این اقدام در ایران همانند سایر کشورهای خارجی است.

حال پس از گذشت چند ماه از دستورالعمل ابلاغ شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی مبنی بر صدور بلیت برای اتباع خارجی به دلار، تعدادی از شرکت های هواپیمایی به دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز فروش بلیت اطلاع دادند که از ابتدای ماه تیر 1401 نرخ بلیت در مسیرهای داخلی برای اتباع خارجی، ارزی محاسبه خواهد شد.

در هفته گذشته نیز برخی از هتل داران ایران در نشستی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خواستار عرضه خدمات به مسافران غیر ایرانی به نرخ ارزی شدند.

دو نرخی شدن قیمت ها در ایران از جمله در فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل و یا برخی خدمات پزشکی، احتمال دارد سفر به ایران برای اتباع خارجی را گران کند و یا اینکه این کشور از فهرست مقاصد سفر برای متقاضیان خارجی حذف گردد.

در همین راستا باید توجه کرد که شمار زیادی از شهروندان عراقی با توجه به علاقه ای که به گردشگری در ایران دارند، ارزان تر تمام شدن سفر برای آنها در ایران نسبت به سایر کشورهای همجوار و همسایگی ایران و عراق، به ایران سفر می کنند و از خدمات مختلف از جمله رزرو بلیت داخلی و یا هتل بهره می برند.

براساس آمارهایی که ایران منتشر کرده است، گردشگران خارجی که طی سال 2021 وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر 34 درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

حال باید دید تصمیم دو نرخی شدن قیمت ها در ایران که هنوز در حاله ای از ابهام است، چه تاثیری بر روند مسافرت اتباع خارجی به ایران به ویژه شهروندان عراقی خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا