اقتصادی

قطر با شرکت بریتانیایی برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران توافقنامه امضا کرد

قطر با شرکت بریتانیایی شل به عنوان پنجمین شریک خود برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران توافقنامه امضا کرد.

میدل ایست نیوز: قطر امروز توافقنامه ای با شرکت «شل» برای توسعه بخشی از میدان گاز شمال، مشترک با ایران به ارز حدود 28.75 میلیارد دلار امضا کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، این توافقنامه از سوی سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر و بن وان بیوردن، مدیرعامل شرکت بریتانیایی شل در مقر شرکت انرژی قطر در دوحه امضا شد.

به موجب این توافقنامه شرکت انرژی قطر و شرکت شل بریتانیا در پروژه توسعه مشترک فعالیت خواهند کرد که سهم شرکت انرژی قطر 75 درصد و سهم شرکت شل 25 درصد خواهد بود.

پیش از این بن وان بیوردن، با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره تقویت همکاری بین دو کشور رایزنی کردند.

پیش از این و در ماه گذشته نیز قطر، شرکت های اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس امریکا، شرکت اینی ایتالیا، شرکت توتال انرژیز فرانسه را برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان انتخاب کردند.

طرح توسعه میدان شمال شامل 6 واحد گاز طبیعی مایع می شود که ظرفیت تولیدی قطر را تا سال 2027 به 126 میلیون تن در سال خواهد رساند.

میدان گازی شمال، یک میدان عظیم گاز طبیعی مشترک بین قطر و ایران است که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می شود و دارای 50.97 تریلیون متر مکعب گاز است.

مساحت این میدان حدود 9.700 کیلومتر مربع است که 6 هزار کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی قطر و 3 هزار و 700 کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی ایران قرار دارد.

این میدان در سال 1971 کشف و تولید گاز در آن از سال 1989 آغاز شد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا