خبر اولسیاسی

احتمال بمباران کرکوک با نفوذ «پ.ک.ک» به آن

گسترش نفوذ و فعالیت حزب کارگران کردستان به شهر کرکوک، ممکن است این شهر را با تنش امنیتی همانند سنجار و سایر شهرهایی که این گروه در آن فعال است، مواجه کند و کرکوک را در معرض بمباران ترکیه قرار دهد.

میدل ایست نیوز: اطلاعات و گزارش های امنیتی جدید در شهر کرکوک، مرکز استان کرکوک، حاکی از فعالیت مختلف عناصر مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در این منطقه است.

به گزارش العربی الجدید، این حزب از پوشش ها و عناوین مختلفی برای فعالیت خود استفاده می کند؛ فعالیتی که ممکن است کرکوک را با تنش امنیتی همانند سنجار و سایر شهرهایی که پ ک ک در آن فعال است، مواجه کند.

این در حالیست که ترکیه به عملیات نظامی خود در عراق که از نیمه آوریل آغاز شده، ادامه می دهد و عناصر این حزب را در مناطق قندیل، زاب، حفتانین، سیدکان، سوران، کانی ماسی، مخمور، سنجار و سایر مناطق مرزی در شمال عراق تعقیب می کند.

به گزارش رسانه های کرد در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق، مقامات امنیتی عراق تاکید کرده اند که تحرکات عناصر مسلح حزب کارگران کردستان در شهر کرکوک رصد شده است.

منابع مذکور اشاره کردند که اخیرا یک مقر برای حزب کارگران کردستان در کرکوک ایجاد شده است.

در همین رابطه طلعت عبدالخالق، نماینده اقلیم کردستان عراق در اتاق عملیات مشترک عراق با تاکید بر رصد فعالیت های جدید حزب کارگران کردستان در کرکوک، بیان کرد که نمی توان اطلاعات امنیتی درباره فعالیت های این حزب را اعلام کرد اما آنچه در کرکوک رخ می دهد، اقدامی خطرناک است.

به گفته یک مسئول محلی در استانداری کرکوک که نخواست نامش فاش شود، قصد عبدالخالق از اقدام خطرناک در کرکوک، عضو گیری حزب کارگران کردستان از میان نوجوانان عراقی کرد در این شهر است.

محما خلیل، نماینده پارلمان عراق گفت که پ ک ک به هر منطقه پیش روی خود و کل مناطق عراق نفوذ می کند.

وی اشاره کرد که آنها توانسته اند به کرکوک و اطراف دیالی برسند و در آینده نیز به بغداد خواهند رسید.

نبیل بکر، رئیس حزب ترکمان ایلی، توضیح داد که طرح حزب کارگران کردستان در تحرکات اخیرش و نفوذ به کرکوک، استراتژی یافتن پناهگاه های آرام علاوه بر عضو گیری از میان کردهای این منطقه است.

وی تاکید کرد که حزب کارگران کردستان توانسته به مناطق زیادی در کرکوک نفوذ کند و اکنون در حال عضوگیری در اردوگاه های خود در حوالی طوزخورماتو است.

بکر افزود که دولت محلی به دنبال جلوگیری از تحرکات جدید پ ک ک است اما به کمک بیشتری از دولت عراق و مشارکت نیروهای فدرال در تثبیت اوضاع در کرکوک و اخراج نیروهای مسلح از آن دارد.

نائب رئیس حزب ترکمان ایلی گفت عدم جلوگیری از فعالیت های حزب کارگران کردستان در کرکوک به این معناست که کرکوک نیز هدف حملات ترکیه قرار خواهد گرفت.

کاوه شیخ موس، عضو حزب کارگران کردستان در گفت وگویی با العربی الجدید عنوان کرد که عناصر این حزب از کردهای عراق هستند و هیچ کس نمی تواند مانع از حضور آنها در این استان و فعالیت های سیاسی یا اجتماعی آنها شود.

وی اشاره کرد که قصد افتتاح مقرهای جدید پ ک ک در کرکوک به طور مشخص در محله های کردنشین وجود دارد اما این مقرها نظامی نخواهد بود بلکه نمایندگی های سیاسی و اجتماعی حزب کارگران کردستان است.

علی الحیانی، پژوهشگر عراقی توضیح داد که حزب کارگران کردستان از مدت ها قبل برای نفوذ به مناطقی خارج از اقلیم کردستان فعالیت می کند و این درحالیست که پیشتر حضور عناصر آن به مناطق کوهستانی قندیل و نوار مرزی ترکیه محدود می شد اما اکنون در بسیاری از مناطق از جمله سنجار، شیخان، بعشیقه، دشت نینوا علاوه بر مناطقی در دیالی نزدیک به سلیمانیه از جمله خانقین، جلولاء، کلار و همچنین اخیرا در شهر جمجمال سلیمانیه تا اطراف شهر کرکوک فعالیت می کنند.

وی بیان کرد که حزب کارگران کردستان به کرکوک رسیده و اکنون در تلاش است مقرهایی برای خود به وجود آورد و قصد دارد مقرهای جدیدی نیز در صحرای بین نینوا و الانبار ایجاد کند.

الحیانی هشدار داد که حضور این گروه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال عراق، یعنی ورود همه مناطقی که در آن حضور دارد به محدوده بمباران ترکیه.

همچنین بخوانید

گسترش دامنه عملیات نظامی ترکیه در عراق و احتمال پیشروی به مناطق مرکزی

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا