خبر اولسیاسی

توافق ایران و مصر درباره گسترش روابط و هماهنگی در پرونده نوار غزه

منابع مصری از دیدار مقامات ارشد ایران و مصر در مسقط و توافق درباره گسترش روابط و هماهنگی در پرونده های سوریه و نوار غزه خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع مصری از دیدار مقامات ارشد ایران و مصر در مسقط و توافق درباره گسترش روابط و هماهنگی در پرونده های سوریه و نوار غزه خبر دادند.

منابع بلندپایه دیپلماتیک در مصر به نشریه «العربی الجدید» گفتند که در سفر اخیر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، به عمان در اوایل هفته گذشته، دیداری میان مقامات بلندپایه ایرانی و مصری انجام شده است.

این منابع گفته‌اند که این دیدار با حضور یک مقام بلندپایه همراه السیسی و با هماهنگی عمان انجام شده است.

به گفته این منابع، این دیدار بیشتر ابعاد امنیتی داشته و وضعیت نوار غزه و سوریه در آن بررسی شده و «موارد اتفاق نظر میان طرفین بسیار بوده و در مرحله آینده شاهد هماهنگی مستقیم تهران و قاهره در مسائل مربوط به نوار غزه خواهیم بود».

این منابع تأکید کرده‌اند که مقامات ایرانی و مصری درباره هماهنگی مشترک در محافل بین‌المللی و پیشبرد تدریجی روابط بر اساس تحولات منطقه‌ای و رساندن روابط به سطحی مناسبت توافق کرده‌اند.

هیئت همراه السیسی در سفرش به مصر «سامح شکری»، وزیر خارجه، و «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر و شماری از دیگر وزرا و مقامات سیاسی بودند.

پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران انجام دیدار مستقیم با مقامات دولت مصر را انکار و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند.

او در سفر چند روز پیش خود به دمشق به تلویزیون ایران گفت: «تاکنون مذاکرات مستقیمی با طرف مصری نداشته‌ایم، مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و توسعه روابط با مصر به نفع دو ملت خواهد بود».

امیرعبداللهیان در اظهارات دیگری نیز از تلاش‌های جاری برای ازسرگیری روابط تهران و قاهره سخن گفته بود.

پیش از این نیز، منابع مصری خبر دادند که مقامات امنیتی ایران و مصر اخیرا در مذاکراتی وضعیت امنیتی منطقه و روابط دوجانبه و پرونده اخوان المسلمین را بررسی کرده اند.

به گفته این منابع، در این تماس‌ها طرف مصری با اشاره به خطر هرگونه اقدام از جانب ایران برای حمله به گردشگران اسرائیلی در مصر در چارچوب نزاع امنیتی میان ایران و اسرائیل، تأکید شده که اقداماتی از این دست به توافق دو کشور درباره خودداری از تعرض به امنیت یکدیگر پایان می‌دهد.

این منابع افزوده‌اند که مقامات مصری به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که مصر حاضر نیست امنیت خود را درگیر نزاع ایران و اسرائیل کند و در همین راستا تاکنون حاضر به پیوستن به هرگونه برنامه نظامی علیه ایران نشده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا