خبر اولسیاسی

ولایتی: عراق، میانجیگری با حسن نیت است

مشاور رهبر ایران با تاکید بر اینکه ایران اجازه نمی دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود، عراق را در مذاکرات تهران و ریاض یک میانجیگر با حسن نیت دانست.

میدل ایست نیوز: علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود، عراق را در مذاکرات تهران و ریاض یک میانجیگر با حسن نیت دانست.

مشاور رهبر ایران در تحلیلی نسبت به تحولات عراق، گفت که موجب خرسندی است که امروز شاهدیم مردم بزرگ عراق در تحکیم استقلال، برقراری دموکراسی، کوتاه کردن دست بیگانگان و برکنار نمودن سیستم دیکتاتوری در این کشور به عنوان موفق‌ترین کشور عربی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که ایران و عراق دو کشوری هستند که بیشترین اشتراکات را با یکدیگر دارند و ما امروز شاهدیم که به تدریج برخی مشکلات میان گروه‌ها و کاندیداهای پارلمان رو به برطرف شدن است و مردم عراق انتظار دارند که دولت جدید تشکیل شود.

وزیر امور خارجه اسبق ایران در خصوص گفت‌وگوها میان ایران و عربستان و میانجیگری عراق هم گفت که دولت عراق با حسن نیت این کار را انجام می‌دهد و امیدواریم مساله به سمتی پیش برود که نتایج خوبی داشته باشد. عربستان همسایه ما است و از آن مهم تر اینکه سرزمین وحی است و نباید هیچ کشور اسلامی در رابطه با دسترسی به خانه کعبه محدودیت داشته باشد.

برخی از مشکلات منطقه ناشی از دخالت‌های عربستان است

ولایتی به مساله یمن هم اشاره کرد و گفت که بعضی از مشکلات منطقه ناشی از دخالت عربستان در امور کشورهای دیگر از جمله یمن است و جمهوری اسلامی ایران از خواسته مردم یمن در جهت استقلال و حل مشکلات این کشور حمایت می کند.

وب تاکید کرد که عربستان باید متوجه باشد که نمی تواند برای همیشه در یمن بماند و مردم این کشور اجازه نمی دهند کشورشان با دخالت‌های دیگران اداره شود.

سفر بایدن به منطقه برای جبران عقب‌ماندگی امریکاست

مشاور رهبر ایران در خصوص اهداف سفر بایدن به عربستان و شرکت در نشست ریاض هم گفت که امریکا در سیاست های خود در منطقه غرب آسیا شکست خورده و هدف بایدن از انجام این سفر تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌های آن کشور در سیاست های شکست خورده خود در جهان اسلام است. بعید می دانم که وی بتواند در رابطه با اهداف مورد نظرش دستاورد جدی داشته باشد.

امارات و اردن نه ظرفیت نظامی خاص و نه موقعیت راهبردی قابل توجهی دارند

ولایتی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره ایده ناتو خاورمیانه با محوریت امارات و اردن، گفت که این موضوع ایده نامناسبی است، هر کشوری اعم از امارات و غیر امارات اگر بخواهند در این زمینه کاری کنند خدمتی به منطقه نکرده اند بلکه ضربه جدی به منطقه زده اند.

وی در سخنان خود تاکید کرد که ناتو یک مجموعه نظامی بدنام با محوریت امریکاست، بسیاری از رخدادهای زیان بخش مخرب علیه ملت های مستقل دنیا، توسط ناتو انجام می شود.

مشاور رهبر ایران افزود که امارات و اردن، نه ظرفیت نظامی قابل ذکری دارند و نه از موقعیت راهبردی قابل توجهی در درگیری‌های احتمالی منطقه‌ای و امنیتی برخوردارند و اگر امکاناتی هم در اختیار دارند، عاریتی است.

وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت برخی از کشورهای اطراف ایران فکر می کنند، ناتو امنیت می آورد در حالی که این طور نیست. ناتو دنبال تقویت و توسعه خودش است. ناتو یک تهدید به شمار می رود. ببینید کار اوکراین به کجا رسید آن هم به خاطر سیاست های غلط اروپایی ها و در تبعیت اجباری از آمریکا.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود.

منبع
خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا