اجتماعیاقتصادی

آبگرم العلیل در موصل؛ مقصد محبوب شهروندان عراقی

آبگرم معدنی العلیل در شهری به همین نام چند دهه پیش تاسیس شد و از آن زمان به دلیل داشتن آب گوگردی با فواید درمانی شناخته شده است.

میدل ایست نیوز: حمام العلیل مکانی بود که هشام در دوران کودکی به همراه پدرش به آنجا می رفت و پس از سال‌ها وقفه با مرمت این مرکز واقع در شمال عراق او به تنهایی به حمام بازگشت، چرا که پدرش در سال 2016 به دست تروریست‌های داعش اعدام شد.

آبگرم معدنی العلیل در شهری به همین نام چند دهه پیش تاسیس شد و از آن زمان به دلیل داشتن آب گوگردی با فواید درمانی شناخته شده است. شهر حمام العلیل در حدود 30 کیلومتری موصل قرار دارد و به دلیل کشتار‌های گروه داعش در زمان تصرف این منطقه شناخته شده است.

مانند تمام مناطق موصل، ساکنان سرعت کند بازسازی را شش سال پس از بیرون راندن تکفیری‌ها از منطقه محکوم می‌کنند. اگرچه زخم‌های جنگ هنوز به طور کامل التیام نیافته است، بازگشایی حمام العلیل در ماه ژوئن در سواحل دجله، ظاهری عادی به این مکان می‌دهد.

موصل

هشام خالد در حالی که در لبه حوض مدور نشسته بود، می‌گوید: عزیزترین افرادم را از دست دادم.

داعش پدرش را که سرهنگ پلیس عراق بود، همراه با صد‌ها نفر دیگر اعدام کرد که اجسادشان در نوامبر 2016 در یک گور دسته جمعی در نزدیکی دانشکده کشاورزی در حمام العلیل، در فاصله چند صد متری کشف شد.

وی که پدری 21 ساله است افزود: دردی در قلبم دارم. من با پدرم به اینجا می‌آمدم، پدرم الان رفته و من می‌مانم.

این مرد جوان به عنوان ماساژور در این مرکز کار می‌کند و به طور منظم در آب غنی از گوگرد آن استحمام می‌کند که به او کمک کرد تا از شر آلرژی پوست خلاص شود.

در اتاق‌های تازه کاشی کاری شده، مردان و کودکان از مزایای شفابخش آب بهره می‌برند و تنها با 5 دینار عراق (110 هزار تومان) از لحظات آرامش بخشی لذت می‌برند.

بازدیدکنندگان با پوشیدن لباس شنا، آب سبز و داغ را در کاسه‌ها پر می‌کنند و غافل از بوی تند گوگرد روی سر خود می‌ریزند.

مرد سالخورده‌ای از ویلچر خود پیاده می‌شود و در حالی که دستانش را دراز کرده است، دیگران به او کمک می‌کنند تا در آب حمام کند.

این مرکز که در سال 1984 ساخته شده است، می‌تواند بین 75 تا 100 بازدیدکننده داشته باشد، در حالی که سالن‌های جداگانه‌ای برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است.

در پیاده رو‌های اطراف، فروشندگان خیابانی در غرفه‌های خود بطری‌های پلاستیکی پر از گل گوگرد را به مشتریان عرضه می‌کنند.

سلام عادل حسن از بغداد برای بازدید از حمام آمد. این مرد سی و چند ساله می‌گوید: راستش من حدود 20 سال پیش به اینجا آمدم، مکان بدوی بود و از نظر ساخت و ساز، توسعه و حمام مثل الان نبود، اکنون زیبا شده است.

وی افزود: برادرم از بیماری پسوریازیس رنج می‌برد، من از اینجا برایش گوگرد می‌گیرم، چون نتوانست حضور پیدا کند.

پس از شکست داعش در سال 2017، حمام‌ها همچنان یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگان باقی ماند، اگرچه ساختمان ویران و سرامیک‌های روی دیوار‌ها خرد شده بود. برای بازگرداندن آن به شکوه سابق، مقامات در سال 2019 کار‌های مرمت با هزینه حدود نیم میلیون دلار را آغاز کردند.

همانطور که احمد عزیز احمد، دستیار مدیر تاسیسات به خبرگزاری فرانسه توضیح داد، مواد به دقت انتخاب شدند تا بتوانند در برابر خوردگی و اکسیداسیون ناشی از آب گوگرد مقاومت کنند.

او می‌گوید: پس از اعلام افتتاحیه، ورود گروه‌های گردشگری از تمام استان‌های عراق در روز دوم آغاز شد.

وی افزود که خانواده‌های مقیم خارج از موصل و گردشگران آلمانی و انگلیسی نیز آمده اند.

این مرد سوء استفاده‌های جهادی‌ها و اشغال داعش را با فتح و غارت موصل توسط مغول‌ها در قرن سیزدهم مقایسه می‌کند.

تعداد قربانیان هنوز مشخص نیست. احمد می‌گوید: آن‌ها را شبانه اعدام کردند و با بولدوزر دفن کردند.

در همین حال، خالد محمد محمود، مدیر منطقه حمام العلیل، گفت که این منطقه همچنان به خدمات و زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد و حمام العلیل نیازمند حمایت مستمر است، زیرا اکنون شروع به بازگشت به زندگی کرده است.

وی افزود: اولین نیاز ایجاد بیمارستانی است که به مردم خدمات رسانی کند، وضعیت بهداشت در حال حاضر رو به وخامت است.

همچنین بخوانید

8 سال پس از سقوط موصل؛ نه عاملان محاکمه شدند نه شهر بازسازی شد

منبع
یورو نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا