خبر اولسیاسی

6 پرونده در دستور کار مذاکرات بایدن در سفر به منطقه

رئیس جمهوری امریکا در سفر این هفته خود به منطقه که اولین سفرش در این مقام خواهد بود، با چالش‌های مهمی مواجه است.

میدل ایست نیوز: «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، در سفر این هفته خود به منطقه که اولین سفرش در این مقام خواهد بود، با چالش‌های مهمی مواجه است.

به گزارش «آسوشیتد پرس» با وجود تجربه‌های تلخ جنگ‌های امریکا در منطقه از جمله عراق و افغانستان، دولت بایدن اعلام کرده که در بازنگری در نقش خود در منطقه است.

این سفر فردا (چهارشنبه 12 ژوئیه) به مدت 4 روز انجام خواهد شد.

قرار است بایدن در عربستان نشستی مشترک با سران کشورهای شورای همکاری و اردن و مصر و نخست وزیر عراق برگزار کند.

در ادامه به برخی از اصلی‌ترین مسائلی که بایدن در سفر خود به آنها خواهد پرداخت نگاه می‌اندازیم.

1. عادی‌سازی روابط با اسرائیل

بایدن اولین رئیس جمهور امریکا خواهد بود که در پروازی مستقیم از اسرائیل به عربستان منتقل می‌شود؛ نمودی آشکار از عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و تحولی بنیادین در سیاست‌گذاری‌های منطقه.

در دوره «دونالد ترامپ»، روابط اسرائیل با چند کشور عربی عادی شد. با اینکه قرار نیست در سفر بایدن، روابط دیپلماتیک میان اسرائیل با عربستان برقرار شود، اما بی تردید او گام‌های بیشتری در این مسیر برخواهد داشت که یکی از آنها دریافت مجوز پرواز شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی از آسمان عربستان است.

این در حالی است که اسرائیل و عربستان هم‌اکنون نیز همکاری‌های امنیتی مهمی دارند.

پیش از این امریکا از تلاش برای تشکیل شراکت نظامی با هدف برقراری سیستم پدافند هوایی «در برابر حملات موشکی و پهپادی ایران» خبر داده بود.

2. توافق هسته‌ای ایران

مسئله ایران بی تردید از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات بایدن با مقامات اسرائیل و عربستان خواهد بود. اسرائیل ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای موجودیت خود می‌داند و کشورهای عربی نیز به ایران به چشم یک رقیب جدی در نفوذ منطقه‌ای نگاه می‌کنند.

این در حالی است که توقف عملی مذاکرات هسته‌ای با ایران، بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را به مسئله‌ای در سطح منطقه تبدیل کرده است.

اسرائیل که تنها کشور هسته‌ای منطقه است از بزرگ‌ترین مخالفان این توافق است و تأکید کرده که هرگونه توافقی با ایران باید شامل برنامه موشکی و فعالیت‌های نظامی ایران نیز بشود.

در این راستا، قرار است بایدن از یک تأسیسات موشکی مهم اسرائیلی و سامانه‌های پدافند هوایی آن دیدار کند.

3. پرونده فلسطین

برقراری روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل بدون هرگونه پیشرفت در پرونده فلسطین، موجب سرخوردگی فلسطینیان شده است.

گسترش چشمگیر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی و اسکان صدها هزار یهودی در این مناطق، امکان تحقق راه حل دو کشوری را به شدت زیر سؤال برده است.

قرار است بایدن در سفر خود در بیت لحم با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار کند هرچند امریکا برنامه‌ای برای تشویق فلسطینیان و اسرائیل به برقراری مذاکرات مستقیم ندارد.

4. حقوق بشر

بی تردید بایدن در اسرائیل و فلسطین با پیامدهای قتل «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره، مواجه خواهد شد.

مسئله «جمال خاشقجی» هم در عربستان موضوع مهمی است که افکار عمومی جهان مواضع بایدن درباره آن را دنبال می‌کند. همزمان پرونده حقوق بشر در عربستان مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی است و گزارش‌های جهانی نشان‌دهنده وجود ده‌ها زندانی سیاسی در این کشور است.

5. نفت

احتمالا بایدن با هدف متقاعد کردن عربستان و دیگر کشورهای عربی به افزایش تولید نفتشان، کم‌تر بحث حقوق بشر را به میان بکشد.

عربستان در حال حاضر تقریبا با همه توان خود در حال تولید نفت است و تولید 11 میلیون بشکه در روز است. قطعا کشورهای عضو اوپک پلاس منتظر مواضع بایدن درباره نفت هستند.

6. هند

قرار است در سفر بایدن به منطقه، شراکت تازه‌ای نیز شکل بگیرد.

شب گذشته مشاور امنیت ملی امریکا از نشست چارجانبه بایدن با سران اسرائیل و هند و امارات با محوریت امنیت غذایی خبر داد.

«ناودیپ سوری»، سفیر سابق هند در امارات، گفت که این نشست برای کنار هم گذاشتن فناوری اسرائیل و سرمایه امارات و نیروی کار و مهارت هند در عرصه‌های گوناگون است.

منبع
AP

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا