خبر اولسیاسی

امیرعبداللهیان: پیشنهاد تعویق مذاکره درباره سپاه را به امریکا داده‌ایم/ به هیچ طرفی در جنگ اوکراین کمک نمی‌کنیم

وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر خودداری ایران از کمک به طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین، خبر داد که ایران پیشنهاد تعویق موضوعات مرتبط سپاه پاسداران را به امریکا پیشنهاد کرده است.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر خودداری ایران از کمک به طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین، خبر داد که ایران پیشنهاد تعویق موضوعات مرتبط سپاه پاسداران را به امریکا پیشنهاد کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با نشریه ایتالیایی «لا ریپوبلیکا»، که متن فارسی آن را وزارت خارجه ایران منتشر کرده، در پاسخ به سؤالی درباره حمله روسیه به اوکراین، گفت که ایران از ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام و سعی کرده که جنگ را متوقف و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کند.

امیرعبداللهیان درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا که اخیرا اعلام کرد که روسیه در شُرف دستیابی به پهپادهایی با قابلیت حمل موشک از ایران است گفت که تهران و مسکو همکاری‌های مختلفی از جمله در بخش دفاعی دارند، اما تهران به هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین کمک نمی‌کند، زیرا معتقد است که جنگ باید متوقف شود.

وی افزود که مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند و تأکید کرد که تهران از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهد کرد.

او درباره دور اخیر مذاکرات هسته ای در دوحه، نیز گفت که مذاکرات با امریکا از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و افزود: «فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد. پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود».

وی در توضیح این مسائل باقی مانده گفت: «ما ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم. اگر یک شرکت غربی با همتای ایرانی خود قرارداد ببندد، باید مطمئن باشد که پروژه اجرا می شود و در صورت اعمال تحریم، غرامت دریافت می کند».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره خودداری امریکا از حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی و اینکه این موضوع مانعی برای احیای برجام است، گفت: «ما یک ایده به آمریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می شوند. کسب انتفاع اقتصادی در برجام ضروری است، ما چیزی فراتر از توافق هسته ای نمی خواهیم».

او درباره سفر بایدن به منطقه نیز گفت که به ایران گفته شده موضوع اصلی این سفر امنیت غذایی و انرژی خواهد بود و افزود که اسرائیل در پی تبدیل این سفر به فرصتی برای تشدید مسائل امنیتی و استفاده از آن علیه ایران است و ابراز امیدواری کرد که «امریکا متوجه باشد که این سفر به فرصتی غیرسازنده و برخلاف تمایل اعلام شده برای رسیدن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای تبدیل نشود».

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا