اقتصادیخبر اولسیاسی

وزیر منابع آبی عراق خواستار احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه شد

وزیر منابع آبی عراق با انتقاد شدید از اظهارات سفیر ترکیه، آن را تشویش اذهان عمومی و بهانه برای خودداری از رعایت حقوق آبی عراق دانست.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق با انتقاد شدید از اظهارات سفیر ترکیه، آن را تشویش اذهان عمومی و بهانه برای خودداری از رعایت حقوق آبی عراق دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اظهارات سفیر ترکیه درباره هدر دادن آب‌ها در عراق نادرست و عامل تشویش اذهان عمومی و تهدید مسالمت اجتماعی در عراق است.

الحمدانی از وزارت خارجه عراق خواست که سفیر ترکیه را بابت این اظهاراتش احضار و اعتراض عراق را به وی ابلاغ کند.

وی افزود که ترکیه قیمومتی بر عراق ندارد و باید سهم عادلانه و منصفانه عراق را بر اساس قوانین بین‌المللی تأمین و از دخالت در سیاست‌های آبی عراق خودداری کند.

وزیر منابع آبی عراق افزود که ترکیه همواره با بهانه کردن موضوع هدررفتن آب‌ها در عراق در پی تشویش اذهان است و می‌کوشد که از این راه برای خود حق کاهش حقوق آبی عراق را ایجاد کند و این اتفاقی است که هم‌اکنون می‌افتد.

وی تأکید کرد که حجم آب‌ها پشت سدهای ترکیه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

روز گذشته علی رضا گونای، سفیر ترکیه در بغداد ضمن رد اتهامات علیه کشورش مبنی بر قطع آب و تغییر مسیر رودخانه‌ها، خود عراق را به دلیل هدر دادن منابع آبی و عدم استفاده از این منابع به شیوه صحیح، مسئول خشکسالی در این کشور دانست.

سفیر ترکیه با بیان اینکه آب به طور گسترده در عراق هدر می‌رود و باید تدابیری فوری برای جلوگیری از این موضوع اتخاذ شود، گفت که راه حل مشکل خشکسالی، درخواست بیشتر آب نیست بلکه استفاده درست از این منابع راه حل است و ما برای کمک به عراق آماده هستیم.

گونای خاطرنشان که باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری انجام شود و شرکت‌های ترکیه‌ای آمادگی این را دارند و این کشور طبیعتاً از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می کند.

وی یادآور شد که خشکسالی تنها مشکل عراق نیست بلکه این مساله در نتیجه گازهای گلخانه‌ای به معضل ترکیه و کل منطقه هم تبدیل شده است و در سال‌های آینده شاهد موج‌های بیشتر خشکسالی خواهیم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا